Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Metale lekkie i ciężkie
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki.
2) opisuje podstawowe właściwości fizyczne metali i wyjaśnia je na podstawie znajomości natury wiązania metalicznego.
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki
2) opisuje podstawowe właściwości fizyczne metali i wyjaśnia je na podstawie znajomości natury wiązania metalicznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
dokonuje podziału metali na metale lekkie oraz ciężkie i wskazuje ich położenie w układzie okresowym pierwiastków chemicznych;
przy pomocy symulacji wyznacza gęstość metali i klasyfikuje je do metali lekkich lub ciężkich;
wykorzystuje wzór na gęstość w obliczeniach chemicznych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego
ćwiczenia uczniowskie;
symulacja interaktywna;
argumentacja „za i przeciw”;
technika termometr;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel pokazuje uczniom przedmioty: folię aluminiową, monetę, gwóźdź, łańcuszek, po czym zadaje przykładowe pytanie: Z jakich pierwiastków chemicznych wykonane są poniższe przedmioty? Do jakiej grupy metali je zaliczymy: lekkich czy ciężkich? Uczniowie starają się zdefiniować metale lekkie i ciężkie. W razie konieczności, mogą skorzystać z treści w e‑materiale.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Pogadanka na temat budowy układu okresowego. Efektem pogadanki, ma być przypomnienie wiadomości o blokach pierwiastków chemicznych.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują i zbierają w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów losowo na cztery grupy: grupa I - metale lekkie to przyjaciele człowieka; grupa II - metale lekkie to wrogowie człowieka; grupa III - metale ciężkie to przyjaciele człowieka; grupa IV - metale ciężkie to wrogowie człowieka. Nauczyciel rozdaje uczniom arkusze papieru A3 i mazaki. Zadaniem uczniów jest zaprezentowanie argumentów „za i przeciw” uwzględniając właściwości, występowanie i zastosowanie. Uczniowie mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł informacji. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po wyznaczonym czasie nauczyciel udziela głosu poszczególnym grupom z rozdziałem na metale lekkie i metale ciężkie. Nauczyciel określa z góry liczbę wystąpień dla poszczególnych grup. Na koniec dyskusji danej grupy nauczyciel może zapytać czy dyskusja wpłynęła na zmianę stanowiska poszczególnych grup.
Uczniowie w parach zapoznają się z symulacją dotyczącą wyznaczania gęstości metali. Następnie przy pomocy symulacji wykonują ćwiczenia dołączone do medium.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem techniki termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami (lub kolorowymi samoprzylepnymi karteczkami), w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Dziś nauczyłem/łam się...
Zrozumiałem/łam, że...
Zaskoczyło mnie...
Dowiedziałem/łam się...
Łatwe było dla mnie...
Trudność sprawiało mi...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać symulację interaktywną do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania w ramach tego tematu.
Materiały pomocnicze:
Podręcznik do dyspozycji na lekcji:
K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
Nauczyciel przygotowuje: folię aluminiową, monetę, gwóźdź, łańcuszek.
Nauczyciel przygotowuje na arkuszu papieru schemat termometru ze skalą oraz cenki (samoprzylepne kolorowe karteczki) dla uczniów.