Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Praktyczne zastosowanie formuł tablicowych w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Będziesz wiedział, jak poprawnie obliczyć sumę wartości komórek spełniających dany zestaw kryteriów.
Nauczysz się oznaczać na billingu wybrane rozmowy.
Poznasz prosty sposób na obliczanie sumy cyfr dowolnej liczby.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Praktyczne zastosowanie formuł tablicowych w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Samouczek I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują przykład z sekcji „Samouczek I” i powtarzają zaprezentowane rozwiązanie na swoim komputerze.
Pozostając w sekcji „Samouczek I” uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 1: „W sklepiku szkolnym sprzedawane są słodycze 3 marek. Każda z nich ma takie same smaki: truskawkowy, cola, malinowy, miętowy. Utwórz tabelę składającą się z takich kolumn jak: producent, smak i liczba sprzedanych sztuk. Oblicz, która z firm sprzedaje najwięcej cukierków o smaku innym niż cola.” i wspólnie analizują kolejne kroki rozwiązania postawionego problemu.
Uczniowie wspólnie zapoznają się z treścią i filmem umieszczonym w sekcji „Samouczek II”. Następnie indywidualnie przechodzą do rozwiązania polecenia nr 1: „Ciocia poprosiła cię o pomoc w firmie. Chciałaby się dowiedzieć czy ktoś z jej pracowników nie nadużywa firmowych telefonów. Otrzymałeś listę numerów, do których każdy z nich może dzwonić oraz dokument z bilingami z ostatniego tygodnia. Jeżeli jakiś pracownik 3 razy zadzwonił pod numer wykraczający poza listę, poinformuj o tym ciocię”. Po jego wykonaniu przedstawiają rezultat swojej pracy uczniowi siedzącemu obok. W przypadku wątpliwości i trudności przy rozwiązywaniu zadania nauczyciel omawia je na forum klasy.
W kolejnym etapie uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Samouczek III”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie proponują alternatywny sposób rozwiązania problemów postawionych w sekcji „Samouczek I”.
Uczniowie wykonują polecenie nr 2 z sekcji „Samouczek I” i polecenie nr 2 z sekcji „Samouczek II”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.