Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Etapy transformacji ustrojowej w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
1) charakteryzuje zasady ustrojowe zawarte w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (demokratycznego państwa prawnego, unitarnej formy państwa, zwierzchnictwa narodu, gwarancji praw i wolności jednostki, konstytucjonalizmu, podziału i równowagi władz, republikańskiej formy rządu, pluralizmu, decentralizacji, samorządności, społecznej gospodarki rynkowej); analizuje sformułowania preambuły Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
16) przedstawia na wybranych przykładach różne modele demokratyzacji; rozważa, na ile polska demokratyzacja przełomu lat 80. i 90. XX w. miała charakter reformy, a na ile – rewolucji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje pojęcie tranzycji i transformacji ustrojowej;
ocenia rolę jednostki w procesie transformacji ustrojowej;
przedstawia etapy transformacji w Polsce;
wskazuje cechy początku i końca transformacji;
ocenia rolę zmian społecznych w kształtowaniu instytucji demokratycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
prezentacja multimedialna;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Zadaniem uczniów jest przygotowanie materiałów multimedialnych na temat transformacji ustrojowej w Polsce.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Burza mózgów. Uczniowie budują definicję transformacji ustrojowej i tranzycji. Porównują przygotowane przez siebie definicje z Leksykonem politologii.
Faza realizacyjna
1. Podział na grupy. Wykorzystując przygotowane materiały, animację i zasoby internetowe, zespoły opracowują następujące zagadnienia:
gr. 1 – społeczno‑gospodarcze przyczyny transformacji;
gr. 2 – informacje na temat najważniejszych postaci zaangażowanych w proces zmian;
gr. 3 – reformy przeprowadzone przy Okrągłym Stole;
gr. 4 – zmiany w instytucjach publicznych.
2. Uczniowie przygotowują materiały w formie multimedialnej, która następnie zostanie połączona w jedną prezentację przedstawiającą proces transformacji.
3. Przedstawienie prezentacji na forum klasy. Chętne osoby omawiają fragmenty przygotowane przez ich zespół. Nauczyciel w razie konieczności weryfikuje lub uzupełnia pracę uczniów.
4. Wykonanie ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja na temat: „Oceń rolę jednostki w procesie zmian ustrojowych oraz rolę społeczeństwa w kształtowaniu i utrwalaniu instytucji demokratycznych”. Chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski i zapisują je na tablicy.
2. Podsumowanie pracy grup na zajęciach, wskazanie mocnych i słabych stron pracy uczniów i udzielenie informacji zwrotnej.
Materiały pomocnicze:
Leksykon politologii, pod red. Andrzeja Antoszewskiego, Ryszarda Herbuta, Wrocław 2004.
Demokratyzacja w III Rzeczpospolitej, pod red. Andrzeja Antoszewskiego, Wrocław 2002.
Polityka w Polsce w latach 90‑tych, pod red. Andrzeja Antoszewskiego, Ryszarda Herbuta, Wrocław 1998.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Może zostać wykorzystane do sprawdzenia pracy uczniów i jako przyczynek do dyskusji.