Sprawdź się
Zapoznaj się z wykresami i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z tabelą i wykonaj ćwiczenie.
Czy z perspektywy czasu może Pan(i) powiedzieć, że warto czy też nie warto było w 1989 roku zmieniać w Polsce ustrój? | Czy zmiany, jakie zaszły w Polsce od roku 1989, przyniosły ludziom więcej korzyści czy strat? | |||
---|---|---|---|---|
Więcej korzyści niż strat | Tyle samo korzyści, co strat | Więcej strat niż korzyści | Trudno powiedzieć | |
w procentach | ||||
Zdecydowanie warto | 67 | 27 | 8 | 11 |
Raczej warto | 28 | 51 | 25 | 6 |
Raczej nie warto | 1 | 5 | 33 | 3 |
Zdecydowanie nie warto | 0 | 1 | 6 | 1 |
Trudno powiedzieć | 4 | 17 | 28 | 78 |
Indeks górny Źródło: Czy warto było zmieniać ustrój? Ocena przemian po 1989 roku, „Komunikat z badań” CBOS, nr 76/2019, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 5.03.2021 r.]. Indeks górny koniec Źródło: Czy warto było zmieniać ustrój? Ocena przemian po 1989 roku, „Komunikat z badań” CBOS, nr 76/2019, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 5.03.2021 r.].
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Sukces na dwie trzecie. Polska transformacja ustrojowa i lekcje na przyszłośćPosocjalistyczna transformacja do gospodarki rynkowej nie jest celem samym w sobie, lecz instrumentem do osiągania nadrzędnego celu, którym jest zrównoważony społecznie, ekonomicznie i ekologicznie długofalowy rozwój. Ta konstatacja ma daleko idące implikacje dla oceny procesów transformacji. Otóż opiniując ją, trzeba odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu przyczynia się do podnoszenia dynamiki produkcji, poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego i jakości życia. Transformacja nie może być postrzegana i traktowana jako autonomiczne ćwiczenie z inżynierii systemowej, ale jako wiekopomne przedsięwzięcie służące lepszemu zaspokajaniu potrzeb społecznych.
Zapoznaj się z danymi i wykonaj ćwiczenie.
Tabela 1. Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych po 1989 r.*
Rok | 1989 | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wskaźnik cen** | 351,1 | 685,8 | 170,3 | 143,0 | 135,3 | 132,2 | 127,8 | 119,9 | 114,9 | 111,8 | 107,3 | 110,1 | 105,5 | 101,9 |
Indeks górny Źródło: Roczne wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 1950–2003, GUS, stat.gov.pl. Indeks górny koniecŹródło: Roczne wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 1950–2003, GUS, stat.gov.pl.
Tabela 2. Stopa bezrobocia rejestrowanego w latach 1990–2002
Rok | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stopa bezrobocia | 6,5 | 12,2 | 14,3 | 16,4 | 16,0 | 14,9 | 13,2 | 10,3 | 10,4 | 13,1 | 15,1 | 17,5 | 18,0 |
Indeks górny Źródło: opracowanie na podstawie strony internetowej GUS, Dane społeczno‑gospodarcze, Stopa bezrobocia w latach 1990–2003, stat.gov.pl. Indeks górny koniecŹródło: opracowanie na podstawie strony internetowej GUS, Dane społeczno‑gospodarcze, Stopa bezrobocia w latach 1990–2003, stat.gov.pl.
Indeks górny Źródło: Mariusz Onufer, Transformacja systemowa w Polsce: stracona szansa czy otwarcie drzwi do jednoczącej się Europy?, dostępny w internecie: repozytorium.uni.wroc.pl [dostęp 5.03.2021 r.]. Indeks górny koniecŹródło: Mariusz Onufer, Transformacja systemowa w Polsce: stracona szansa czy otwarcie drzwi do jednoczącej się Europy?, dostępny w internecie: repozytorium.uni.wroc.pl [dostęp 5.03.2021 r.].
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Transformacja ustroju politycznego wybranych państw Europy Środkowej i Południowo-WschodniejZdaniem tego badacza [Samuela Huntingtona – dop. red.] wszystkie dotychczasowe demokratyzacje przebiegały falami, po których zwykle przychodziły fale odwrotu od demokratyzacji, kiedy to część krajów, które uprzednio wprowadziły demokratyczne rządy, decydowała się na powrót do rządów niedemokratycznych. Zgodnie z koncepcją Huntingtona „fala demokratyzacji jest grupą przemian z niedemokratycznych do demokratycznych systemów politycznych, które wystąpiły w określonym czasie i które były zdecydowanie liczniejsze od następujących w tym samym czasie przemian w przeciwnym kierunku”. Pierwsza (długa) fala demokratyzacji, mająca swoje korzenie w rewolucjach amerykańskiej i francuskiej, nastąpiła w latach 1828–1926 (towarzysząca jej fala odwrotu trwała od 1922 do 1942 r.), druga (krótka), związana przede wszystkim z procesem dekolonizacji, miała miejsce w latach 1943–1962 (fala odwrotu: 1958–1975), a trzecia, zapoczątkowana w kwietniu 1974 r., zdaniem sporej części tranzytologów utrzymywała się co najmniej do końca lat dziewięćdziesiątych. Jednak z uwagi na wspomnianą wielkowymiarowość przemian zachodzących w państwach środkowoeuropejskich liczna była też grupa badaczy (m.in. Claus Offe, Philippe C. Schmitter, Klaus von Beyme i Hans‑Jűrgen Puhle) postulująca, aby zachodzące w nich procesy demokratyzacji uznać za czwartą falę demokratyzacji.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Etapy transformacji systemowej w Europie WschodniejTransformacja systemowa oznacza jednak także nieuchronne przeformatowanie tożsamości – spokojne, nadzorowane bezpieczeństwo zostaje zastąpione przez dynamiczne środowisko dające szanse rozwoju, ale wiążące się z ryzykiem i ciągłą presją konkurencyjną. Rozpoczynające się przeobrażenie postawiło przed krajami wiele problemów. Transformacja nie jest zwykłą zmianą ekipy rządowej – jak jest to normalną praktyką demokratyczną; transformacja oznacza konieczność totalnej zmiany struktury państwa, stworzenia podwalin pod nowy system polityczny – a wszystko to dzieje się nagle, często bez przygotowania. Można nawet zaryzykować twierdzenie, że jest to swoiste „przegrupowanie pod ogniem” – i to przegrupowanie, które zakłada pełną modernizację własnych sił. Warto dodać, że w przypadku Europy transformacja często była inicjowana gwałtownymi wydarzeniami i przełomami, co sprawiało, że nowe elity nie tylko nie miały wizji nowej organizacji państwa, ale często w ogóle nie były przygotowane do przejęcia władzy. Wszystkie państwa dawnego bloku socjalistycznego odziedziczyły podobny model polityczny. Był on oparty o praktycznie monopartyjny system parlamentarny (choć często zdarzało się, że dla zachowania pozorów, utrzymywano fasadowe partie satelickie – jak polskie Stronnictwo Demokratyczne czy Zjednoczone Stronnictwo Ludowe). Partia cieszyła się też olbrzymim realnym wpływem na władzę, a od jej organów (takich jak Biuro Polityczne czy Komitet Centralny) zależał w istocie skład i kierunek działań rządu. Niewątpliwym wyróżnikiem krajów postsocjalistycznych była też wszechobecność komórek partyjnych i jej powiązanie z organizacjami społecznymi, lokalnymi i zakładami pracy (POP).