Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Elektroliza w roztworach wodnych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:
7) przewiduje produkty elektrolizy stopionych tlenków, soli, wodorotlenków, wodnych roztworów kwasów i soli oraz zasad.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozróżnia związki chemiczne, które są poddawane procesowi elektrolizy;
pisze równania reakcji, zachodzące na elektrodach podczas elektrolizy wodnych roztworów wodorotlenków, kwasów i soli;
proponuje produkty elektrolizy wodnych roztworów różnych grup związków chemicznych.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
symulacja interaktywna;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
e‑podręcznik;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja: nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu i e‑materiale.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół procesu elektrolizy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje pytanie: dlaczego związki chemiczne przewodzą prąd? Uczniowie zapisują na kartkach swoje odpowiedzi popisują je swoim imieniem i nazwiskiem i przekazują je nauczycielowi. Prowadzący zbiera kartki i prosi, by uczniowie dobrali się w pary i przeanalizowali tekst główny e‑materiału i układają do tekstu pytania, zapisują je w zeszytach.
Uczniowie, zgodnie z poleceniem prowadzącego, analizują w parach tekst źródłowy e‑materiału, zawarty w sekcji „Przeczytaj”, po czym zadają sobie nawzajem pytania, które układali do tekstu. Jeżeli wystąpią niezrozumiałe kwestie, uczniowie mogą zadawać pytania nauczycielowi, który wyjaśnia je na forum klasy.
Uczniowie pozostają w tym samych parach i pracują z symulacją interaktywną w medium bazowym.
Następnie uczniowie, aby sprawdzić swoją wiedzę, rozwiązują zamieszczone do medium trzy ćwiczenia.
Ćwiczenia uczniowskie. Nauczyciel podaje przykłady substancji. Uczniowie chętni lub wybrani podchodzą do tablicy i zapisują równania elektrolizy. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną zapisów na tablicy.
Nauczyciel powtarza pytanie z pkt. pierwszego. Oddaje uczniom kartki z pierwotnymi odpowiedziami i prosi o ewentualną korektę.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie numer 9. Ewentualne problemy prowadzący omawia wraz z uczniami na forum klasy.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe zadania z e‑materiału – zestaw ćwiczeń.
Materiały pomocnicze:
K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna : cząsteczki, materia, reakcje, tłum. J. Kuryłowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium z sekcji „Symulacja interaktywna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej w temacie „Elektroliza w roztworach wodnych”.