Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Elektroliza w roztworach wodnych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:

7) przewiduje produkty elektrolizy stopionych tlenków, soli, wodorotlenków, wodnych roztworów kwasów i soli oraz zasad.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozróżnia związki chemiczne, które są poddawane procesowi elektrolizy;

  • pisze równania reakcji, zachodzące na elektrodach podczas elektrolizy wodnych roztworów wodorotlenków, kwasów i soli;

  • proponuje produkty elektrolizy wodnych roztworów różnych grup związków chemicznych.

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja;

  • technika zdań podsumowujących;

  • symulacja interaktywna;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • e‑podręcznik;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja: nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu i e‑materiale.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół procesu elektrolizy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zadaje pytanie: dlaczego związki chemiczne przewodzą prąd? Uczniowie zapisują na kartkach swoje odpowiedzi popisują je swoim imieniem i nazwiskiem i przekazują je nauczycielowi. Prowadzący zbiera kartki i prosi, by uczniowie dobrali się w pary i przeanalizowali tekst główny e‑materiału i układają do tekstu pytania, zapisują je w zeszytach.

  2. Uczniowie, zgodnie z poleceniem prowadzącego, analizują w parach tekst źródłowy e‑materiału, zawarty w sekcji „Przeczytaj”, po czym zadają sobie nawzajem pytania, które układali do tekstu. Jeżeli wystąpią niezrozumiałe kwestie, uczniowie mogą zadawać pytania nauczycielowi, który wyjaśnia je na forum klasy.

  3. Uczniowie pozostają w tym samych parach i pracują z symulacją interaktywną w medium bazowym.

  4. Następnie uczniowie, aby sprawdzić swoją wiedzę, rozwiązują zamieszczone do medium trzy ćwiczenia.

  5. Ćwiczenia uczniowskie. Nauczyciel podaje przykłady substancji. Uczniowie chętni lub wybrani podchodzą do tablicy i zapisują równania elektrolizy. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną zapisów na tablicy.

  6. Nauczyciel powtarza pytanie z pkt. pierwszego. Oddaje uczniom kartki z pierwotnymi odpowiedziami i prosi o ewentualną korektę.

  7. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie numer 9. Ewentualne problemy prowadzący omawia wraz z uczniami na forum klasy.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

    • Przypomniałem/łam sobie, że...

    • Co było dla mnie łatwe...

    • Czego się nauczyłem/łam...

    • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe zadania z e‑materiału – zestaw ćwiczeń.

Materiały pomocnicze:

  • K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.

  • L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna : cząsteczki, materia, reakcje, tłum. J. Kuryłowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium z sekcji „Symulacja interaktywna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej w temacie „Elektroliza w roztworach wodnych”.