Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Kadencja Prezydenta RP a kadencja głów innych państw

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej.

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach; odróżnia prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej od innych jego uprawnień.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych;

  • analizuje kompetencje Prezydenta RP: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa;

  • ocenia poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej;

  • dostrzega różnice między prerogatywami Prezydenta RP i innymi jego uprawnieniami;

  • wskazuje na wybranych przykładach, jaką kadencję ma głowa państwa we współczesnych republikach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem grafik interaktywnych i mapy;

  • analiza materiału źródłowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Podział klasy na pięć grup. Każdy zespół ma za zadanie przygotować zagadnienie dotyczące Prezydenta RP w formie krótkiej prezentacji multimedialnej:

  • prerogatywy Prezydenta RP;

  • kompetencje Prezydenta RP jako głowy państwa;

  • kompetencje Prezydenta RP związane z funkcjonowaniem parlamentu;

  • kompetencje Prezydenta RP związane z funkcjonowaniem władzy wykonawczej;

  • kompetencje Prezydenta RP związane z funkcjonowaniem władzy sądowniczej.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Sprawdzenie przedwiedzy uczniów. Krótka dyskusja na temat pozycji prezydenta w Polsce i innych krajach.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel przedstawia krótką charakterystykę polskiej egzekutywy ze szczególnym uwzględnieniem roli i pozycji prezydenta oraz omawia zasady przeprowadzania wyborów prezydenckich w Polsce.

2. Burza mózgów. Uczniowie wskazują wady i zalety bezpośredniego wyboru głowy państwa przez obywateli. Po fazie twórczej następuje weryfikacja propozycji i ustalenie wniosków.

3. Uczniowie w parach zapoznają się z informacjami w sekcji Przeczytaj dotyczących pozycji ustrojowej Prezydenta RP i jego uprawnień. Chętne/wybrane osoby wyjaśniają pojęcie kontrasygnaty.

4. Uczniowskie prezentacje. Po każdej z nich pozostali uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom. Wnioski są zapisywane na tablicy.

5. Praca z prezentacją multimedialną w formie mapy. Uczniowie analizują i porównują informacje dotyczące kadencji i sposobu wyboru głów państw na przykładach wybranych krajów. Następnie wykonują ćwiczenia dołączone do multimedium. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Podsumowanie pozycji ustrojowej i kompetencji głowy państwa w świetle Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 roku. Zwrócenie uwagi na ich rolę i znaczenie funkcji prezydenta.

2. Wykonanie ćwiczeń 1–4.

Praca domowa:

Ćwiczenia 5–8 uczniowie wykonują w domu.

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji:

Prezentacja może zostać wykorzystana jako źródło lekcji poświęconej ustrojom państw europejskich i pozycji prezydenta.