Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Kadencja Prezydenta RP a kadencja głów innych państw
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej.
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach; odróżnia prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej od innych jego uprawnień.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych;
analizuje kompetencje Prezydenta RP: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa;
ocenia poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej;
dostrzega różnice między prerogatywami Prezydenta RP i innymi jego uprawnieniami;
wskazuje na wybranych przykładach, jaką kadencję ma głowa państwa we współczesnych republikach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem grafik interaktywnych i mapy;
analiza materiału źródłowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Podział klasy na pięć grup. Każdy zespół ma za zadanie przygotować zagadnienie dotyczące Prezydenta RP w formie krótkiej prezentacji multimedialnej:
prerogatywy Prezydenta RP;
kompetencje Prezydenta RP jako głowy państwa;
kompetencje Prezydenta RP związane z funkcjonowaniem parlamentu;
kompetencje Prezydenta RP związane z funkcjonowaniem władzy wykonawczej;
kompetencje Prezydenta RP związane z funkcjonowaniem władzy sądowniczej.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Sprawdzenie przedwiedzy uczniów. Krótka dyskusja na temat pozycji prezydenta w Polsce i innych krajach.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel przedstawia krótką charakterystykę polskiej egzekutywy ze szczególnym uwzględnieniem roli i pozycji prezydenta oraz omawia zasady przeprowadzania wyborów prezydenckich w Polsce.
2. Burza mózgów. Uczniowie wskazują wady i zalety bezpośredniego wyboru głowy państwa przez obywateli. Po fazie twórczej następuje weryfikacja propozycji i ustalenie wniosków.
3. Uczniowie w parach zapoznają się z informacjami w sekcji Przeczytaj dotyczących pozycji ustrojowej Prezydenta RP i jego uprawnień. Chętne/wybrane osoby wyjaśniają pojęcie kontrasygnaty.
4. Uczniowskie prezentacje. Po każdej z nich pozostali uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom. Wnioski są zapisywane na tablicy.
5. Praca z prezentacją multimedialną w formie mapy. Uczniowie analizują i porównują informacje dotyczące kadencji i sposobu wyboru głów państw na przykładach wybranych krajów. Następnie wykonują ćwiczenia dołączone do multimedium. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie pozycji ustrojowej i kompetencji głowy państwa w świetle Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 roku. Zwrócenie uwagi na ich rolę i znaczenie funkcji prezydenta.
2. Wykonanie ćwiczeń 1–4.
Praca domowa:
Ćwiczenia 5–8 uczniowie wykonują w domu.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji:
Prezentacja może zostać wykorzystana jako źródło lekcji poświęconej ustrojom państw europejskich i pozycji prezydenta.