Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Świat – teatrem cieni? Alegoria jaskini w Państwie Platona

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) odczytuje poglądy filozoficzne zawarte w różnorodnych dziełach;
Lektura obowiązkowa
2) Platon, Państwo (fragmenty);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • opisze wyobrażenia dotyczące prawdziwej rzeczywistości i jej poznania zawarte w Państwie Platona;

  • wyjaśni alegoryczne sensy jaskini platońskiej;

  • rozpozna założenia Platońskiego idealizmu w Państwie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • debata Oksfordzka.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, czym różni się alegoria od symbolu, wskazując, że alegoria jest osadzona w kulturze i wywiera na nią wpływ. Nauczyciel może zaznaczyć, że alegoria jaskini obrazująca filozofię Platona stanowiła inspirację dla późniejszych filozofów, teologów, uczonych, a także pisarzy i artystów sztuk wizualnych. Alfred N. Whitehead napisał, że w gruncie rzeczy cała filozofia zachodnioeuropejska to tylko przypisy do Platona – alegoria jaskini miała tutaj ogromne znaczenie. Interpretowana była na gruncie filozofii, religii, literatury, a także polityki.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do kulturowego znaczenia alegorii.

  2. Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel może poprosić chętnych uczniów o odczytanie na głos dialogów z Państwa zawartych w e‑materiale.

  2. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują polecenia 1 i 2. Następnie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują Ćwiczenia 1‑6. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje. Ćwiczenie 7 może przybrać formę dyskusji moderowanej przez nauczyciela, ćwiczenie 8 może mieć formę debaty oksfordzkiej – uczniowie dzielą się na obrońców i przeciwników tezy, że odwrót od świata materialnego na rzecz próby dotarcia do świata idei może mieć negatywne konsekwencje. Nauczyciel występuje w roli marszałka.

  3. Nauczyciel może rozwinąć interpretację alegorii jaskini – omówić szerzej jej interpretacje na gruncie ontologicznym, epistemologicznym, religijnym i politycznym.
    Korzysta w tym celu z pracy Ryszarda Mordarskiego z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Filozofia a polityka. Interpretacja platońskiej jaskini. Autor omawia alegorię jaskini jako rodzaj krytyki politycznej i formułuje tezę, że Platon zamiast otwartej krytyki przyjął formę poetyckiej metafory także dlatego, by uniknąć prześladowań politycznych.
    „Wydaje się bowiem, że istnienie permanentnego i nieusuwalnego konfliktu pomiędzy teorią (prawda) a praktyką polityczną (opinia), a więc pomiędzy tym, co trwałe i niezmienne, a tym, co, płynne i przemijające, stanowiło główny motyw dla przedstawienia przez Platona mitu jaskini”. I dalej: „Społeczeństwo polityczne scharakteryzowane jest w micie jako grupa kajdaniarzy przykutych do ściany jaskini, oglądających cienie na ścianie i dyskutujących na ich temat. Filozof (w domyśle sam Sokrates) to ten, który usiłuje wyrwać się z niewoli, uwolnić z kajdan i porzuciwszy świat cieni, rozpocząć drogę ku prawdzie.
    Kulminacyjny moment konfrontacji filozofii z polityką następuje jednak dopiero w momencie powrotu filozofa do jaskini. W symbolice zejścia w dół Platon ukazuje misję edukacyjną filozofii wobec społeczeństwa politycznego. Misji tej filozofowie nie chcą się jednak podjąć z ochotą z dwóch powodów: jest ona z pewnością skazana na klęskę, i co więcej zagraża samym filozofom. Klęska takiego przedsięwzięcia wynika z samej natury życia politycznego, które w swej praktyczności jest zawsze przeciwstawne, a nawet wrogie jakiejkolwiek prawdzie, będącej efektem kontemplacji i teorii. Natomiast zagrożenie z jakim spotkają się filozofowie jest dwojakie. Otóż, obcowanie na powrót z opiniami i mniemaniami ludzi tkwiących w jaskini, powoduje zamęt intelektualny, który staje się powodem ośmieszenia. Największe niebezpieczeństwo wiąże się jednak z wysiłkiem namówienia ludzi do wyjścia z jaskini, skierowania ich ku prawdzie i próbami neutralizowania ważności opinii. Reakcja obronna społeczeństwa może być bowiem tak gwałtowna, że filozof naraża się na przemoc fizyczną z ich strony, a nawet na utratę życia. Platon ponownie ma w pamięci tragiczny los Sokratesa, usiłującego przekonać obywateli Aten, że istnieje absolutne dobro, sprawiedliwość i cnota”.
    Ryszard Mordarski, Filozofia a polityka. Interpretacja platońskiej jaskini, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, „Filo–Sofija” Nr 26 (2014/3), s. 229‑236.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie interpretacji alegorii jaskini i uzupełnia jego wypowiedź.

  2. Prowadzący zajęcia ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Napisz wypracowanie na temat: Czy alegoria jaskini może znaleźć zastosowanie w krytyce współczesnego świata nowych technologii cyfrowych?

Materiały pomocnicze:

  • Ryszard Mordarski, Filozofia a polityka. Interpretacja platońskiej jaskini, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, „Filo–Sofija” Nr 26 (2014/3).

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.