Dla nauczyciela
Autor: Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Warsztaty interpretacyjne. Tęsknota w wierszu Rozłączenie Juliusza Słowackiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
- kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
- kompetencje cyfrowe;
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
- kompetencje obywatelskie;
- kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
rozpoznaje środki artystycznego wyrazu i ich funkcję w wierszu Rozłączenie;
wskazuje elementy świata adresatki wiersza, motywy ze świata otaczającego autora i określa relacje między nim;
podejmuje próbę identyfikacji adresatki wyznania lirycznego na podstawie e‑materiału i zalecanej lektury szkiców krytycznoliterackich;
interpretuje tytuł utworu, wskazuje jego związek z tematem lekcji.
Strategie nauczania:
- konstruktywizm;
- konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
- ćwiczeń przedmiotowych;
- z użyciem komputera;
- dyskusja;
- World Cafe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
- komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
- zasoby multimedialne zawarte w emateriale;
- tablica interaktywna/tablica, pisaki w 4 kolorach;
- arkusze papieru do sesji plakatowej
- telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć.
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Tęsknota w wierszu Rozłączenie Juliusza Słowackiego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Schemat” oraz zaproponowanym materiałem dodatkowym szkicu krytycznego Marka Piechoty „Fascynujący problem adresatki Rozłączenia”, w: „Chcesz ty, jak widzę, być dawnym Polakiem” Studia i szkice o twórczości Słowackiego, Katowice, 2005, s. 99‑117. dostęp: http://www.sbc.org.pl/Content/67086/chcesz_ty_jak_widze.pdf
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zdefiniowali, czym jest tęsknota i podali znane im formy wyrażania tego uczucia. Uczniowie odczytują swoje definicje, wybierają z nich cechy wspólne i konfrontują z hasłem w dostępnym słowniku tradycyjnym lub online.
Nauczyciel proponuje uczniom odsłuchanie nagranej przez Margo Promińską piosenki Rozłączenie dostępnej w internecie i prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę na różnice między treścią utworu Rozłączenie odczytanego przez ucznia z elementami aktorskiej interpretacji, a jego interpretacją w wykonaniu piosenkarki.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel objaśnia metodę World Cafe i ustala zasady pracy dla grup, które siedzą przy stolikach i rozpoczynają pracę z przydzielonym im plakatem (zespoły powinny mieć maksymalnie po 6 osób). Każda drużyna posługuje się pisakiem w innym kolorze, dzięki czemu dopiski będą widoczne, kiedy plakat zostanie opracowany przez grupy i powróci do zespołu, który otrzymał go na początku.
Uczniowie pracują w grupach, korzystają z wiadomości z sekcji „Przeczytaj”, z prezentacji multimedialnej, ćwiczeń zamieszczonych w e‑podręczniku oraz przeczytanego przed lekcją szkicu Marka Piechoty, dostępnego w internecie lub wydrukowanego.
Redagując plakat, uczniowie uwzględniają cechy formy i treści wiersza, korzystają z dostępnych Kroków eksplikacji.
Grupa I
Rozłączenie Juliusza Słowackiego to list poetycki czy erotyk?
Grupa II
Kto jest adresatką Rozłączenia; Maria Wodzińska czy matka poety?
Grupa III
Adresatka Rozłączenia to figura retoryczna złożona z cech kobiet bliskich Juliuszowi Słowackiemu.
Grupa IV
Rozłączenie – utwór autotematyczny, adresat to poeta, który mówi do siebie.Uczniowie umieszczają plakaty w widocznym miejscu klasy i analizują różnice między wstępnym zapisem i dopiskami pozostałych grup.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozstrzygnięcie w formie ustnej wypowiedzi, dlaczego Rozłączenie, a nie Rozłączeni?
Wybrani uczniowie odpowiadają na pytanie czy poetyckie wyrażenie tęsknoty przypomina tradycyjne formy wyrażania tego uczucia wymieniane w fazie wstępnej lekcji.
Praca domowa:
Przygotuj prezentację multimedialną, w której podsumujesz zdobyte podczas lekcji wiadomości.
lubNapisz szkic krytyczny na temat wybrany z 4 propozycji analizowanych przez grupy w czasie lekcji.
Materiały pomocnicze:
https://pedagogika‑specjalna.edu.pl/warsztat‑pracy/metoda‑world‑cafe/
Mieczysław Inglot: Rozłączenie Juliusza Słowackiego w kontekście literackich obrazów nostalgii poety // Kwartalnik Opolski, 2000, nr 1, s. 27‑38.
Marek Piechota, Fascynujący problem adresatki wiersza „Rozłączenie” [w:] http://www.sbc.org.pl/Content/67086/chcesz_ty_jak_widze.pdf
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.