Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Mnożenie wielomianu przez dwumian
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres roszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
mnoży wielomian jednej zmiennej przez dwumian;
wykorzystuje „sprzężenie” dwumianu w obliczeniach;
analizuje przykłady zastosowań wzorów skróconego mnożenia do szybkiego mnożenia wielomianu przez dwumian;
analizuje i formułuje własności iloczynu wielomianu przez dwumian.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
rozmowa nauczająca w oparciu o treści zawarte w sekcji „Prezentacja multimedialna” i ćwiczenia interaktywne;
dyskusja;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Podanie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie wiadomości uzyskanych po zapoznaniu się z treściami sekcji „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się indywidualnie z prezentacją multimedialną. Zapisują ewentualne pytania dotyczące napotkanych trudności w wykonywaniu zadania prezentowanego w prezentacji, po czym następuje dyskusja, w trakcie której nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe momenty rozwiązania.
Uczniowie wykonują pierwsze dwa ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum klasy i komentowane przez nauczyciela.
Nauczyciel dzieli klasę na 5–osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują zadania 3–6 na czas (od zadania łatwiejszego do trudniejszych). Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7–8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują infografikę ilustrującą zasady mnożenia wielomianów przez dwumian.
Materiały dodatkowe:
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana jako zadanie domowe lub przy powtórzeniu materiału. Może być też wykorzystana na zajęciach poświęconych przekształcaniu wyrażeń algebraicznych.