Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Przegląd systematyczny i znaczenie ptaków. Gatunki chronione w Polsce
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz systematykę ptaków.
Wskażesz różnice między ptakami należącymi do nadrzędu ptaków bezgrzebieniowych i ptaków grzebieniowych.
Wykażesz znaczenie ptaków.
Wskażesz gatunki ptaków chronionych w Polsce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
prezentacja.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każdy zespół otrzymuje zagadnienia do opracowania:
– grupa I – ptaki grzebieniowe: drapieżne, perkozy, siewkowe, jerzykowe;
– grupa II – ptaki grzebieniowe: wróblowe, kukułkowe, blaszkodziobe, papugi;
– grupa III – ptaki grzebieniowe: grzebiące, kraskowe, sowy, żurawiowe;
– grupa IV – ptaki grzebieniowe: pingwiny oraz ptaki bezgrzebieniowe: strusie, kiwi.
Uczniowie wyszukują informacje i ilustracje w e‑materiale, mogą też przynieść dodatkowe materiały, które wykorzystają podczas prezentacji. Prezentacja każdej grupy powinna obejmować charakterystykę omawianych ptaków z przykładami. Nie może trwać dłużej niż 7 min.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji i omówienia przez grupy materiałów przygotowanych w domu. Nauczyciel z całą klasą wybiera najlepszą prezentację, tzn. taką, która w skondensowany i poprawny sposób przedstawia informacje na temat wszystkich zagadnień.
Praca z grafiką interaktywną pt. „Znaczenie ptaków”. Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach ocenili, czy liczebność populacji pustułki ma wpływ na utrzymanie różnorodności biologicznej. Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie – na podstawie analizy wykresu – określić tendencję liczebności populacji przedstawionych gatunków ptaków i zaproponować trzy działania, które mogą ją zmienić) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują swoje odpowiedzi z najbliżej siedzącymi sąsiadami. Nauczyciel w razie trudności naprowadza podopiecznych na właściwe rozwiązania lub wyjaśnia wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów:
– Czym różnią się ptaki należące do nadrzędu grzebieniowców od bezgrzebieniowców?
– Jakie znaczenie dla przyrody mają ptaki?
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się” oraz polecenie nr 3 z sekcji „Grafika interaktywna”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Nauczyciel może wykorzystać grafikę interaktywną na lekcji „Ogólna charakterystyka ptaków”.