Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kantor – Szczęśniak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Bryły archimedesowe
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria
Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Zakres rozszerzony.
Uczeń:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
utrwala wiadomości o bryłach platońskich
poznaje własności brył archimedesowych
stosuje wzory na pola powierzchni i objętość ostrosłupów i graniastosłupów
oblicza pola powierzchni i objętości niektórych wielościanów archimedesowych
przeprowadza rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
pogadanka z wykorzystaniem medium bazowego i ćwiczeń interaktywnych
analiza pomysłów
burza mózgów
odwrócona klasa
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” oraz przypomnienie wiadomości o bryłach platońskich.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat „Bryły archimedesowe” i cele zajęć. Razem z uczniami określa kryteria sukcesu.
Uczniowie wymieniają poznane bryły archimedesowe i przypominają, jak one powstają.
Faza realizacyjna:
Wybrani uczniowie rozwiązują na tablicy Przykład 2 i Przykład 6 z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie wspólnie rozwiązują polecenia z sekcji „Aplet” .
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Jedna grupa rozwiązuje ćwiczenie 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”; druga - ćwiczenie 3 i 4; trzecia - ćwiczenie 5, a czwarta - ćwiczenie 6.
Wyznaczony przez nauczyciela uczeń dyskutuje rozwiązanie zadania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Po dzisiejszej lekcji powinienem/ powinnam zapamiętać, że...”.
Praca domowa:
Uczniowie dobierają się w pary i rozwiązują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Pole powierzchni i objętość ośmiościanuPole powierzchni i objętość ośmiościanu
Pole powierzchni sześcianuPole powierzchni sześcianu
Siatki sześcianuSiatki sześcianu
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może przed lekcją poprosić o przypomnienie wzorów na pola powierzchni i objętości brył.
Aplet można wykorzystać przy omawianiu siatek brył.