Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Konstytucyjne wzory – wybrane konstytucje na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach; odróżnia prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej od innych jego uprawnień;
3) przedstawia, odwołując się do współczesnych przykładów, typologie współczesnych monarchii ze względu na pozycję głowy państwa (absolutna, konstytucyjna, parlamentarna); analizuje normy dotyczące sukcesji;
4) charakteryzuje systemy polityczne oparte na współpracy legislatywy i egzekutywy – parlamentarno‑gabinetowy (na przykładzie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) i kanclerski (na przykładzie Republiki Federalnej Niemiec); wykazuje, że elementy tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej;
5) charakteryzuje systemy ze szczególną rolą prezydenta – klasyczny prezydencki (na przykładzie Stanów Zjednoczonych Ameryki) i półprezydencki/ parlamentarno‑prezydencki (na przykładzie Republiki Francuskiej); wykazuje, że elementy drugiego z tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) charakteryzuje systemy polityczne z zachwianym podziałem władzy – parlamentarno‑komitetowy/rządy konwentu (na przykładzie Konfederacji Szwajcarii) i superprezydencki (na przykładzie Federacji Rosyjskiej); przedstawia instytucjonalne warunki funkcjonowania demokracji w takich systemach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest konstytucja;
analizuje sposób wyboru głowy państwa we współczesnych republikach na wybranych przykładach;
przedstawia typy współczesnych monarchii ze względu na pozycję głowy państwa;
prezentuje wybrane konstytucje z innych państw świata.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
analiza przypadku;
analiza materiału źródłowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Burza mózgów na temat konstytucji i jej roli w państwie. Przedstawione przez uczniów wnioski są zapisywane na tablicy jako część notatki z lekcji.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie przypominają podstawowe informacje na temat konstytucji, następnie wspólnie omawiają typologię konstytucji.
2. Podział klasy na dziesięć grup. Każdej zostaje przydzielony jeden z przykładów konstytucji na świecie przedstawiony na mapie interaktywnej. Zadaniem uczniów jest:
analiza danej konstytucji na podstawie materiału zawartego w multimedium oraz danych dostępnych w internecie;
ustalenie cech danej konstytucji na podstawie poznanej typologii konstytucji;
stwierdzenie, jak wybierana jest głowa państwa na podstawie danej konstytucji;
dyskusja na temat konstytucyjnych wzorów na świecie.
3. Po upływie czasu przeznaczonego na pracę w grupach ich przedstawiciele prezentują informacje na temat wybranej konstytucji, sposobu wyboru głowy państwa oraz inne wnioski z pracy grupowej.
4. Zespół klasowy analizuje przykłady wyłaniania głowy państwa na podstawie wybranych konstytucji współczesnego świata – porównanie zasad poszczególnych państw: USA, RFN, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch oraz współczesnych monarchii. Chętne/wybrane osoby podsumowują analizę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie analizują fragmenty Konstytucji RP poświęcone trybowi wyboru Prezydenta RP; zasady te porównane są z wnioskami na temat wyboru głowy państwa w przykładach przedstawionych na mapie interaktywnej.
2. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1–4 i samodzielnie je sprawdzają.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Konstytucje omawianych państw.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa interaktywna może zostać wykorzystana do przygotowania się do lekcji poświęconej ustrojom wybranych państw na świecie lub porównania ich konstytucji.