Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Praca i moc w zadaniach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; II. Mechanika. Uczeń: 10) posługuje się pojęciami pracy mechanicznej, mocy, energii kinetycznej, energii potencjalnej wraz z ich jednostkami; stosuje zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczeń; Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; II. Mechanika. Uczeń: 20) posługuje się pojęciami pracy mechanicznej, mocy, energii kinetycznej, energii potencjalnej wraz z ich jednostkami; stosuje zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczeń; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended learning |
Metody nauczania: | ćwiczenia rachunkowe |
Formy zajęć: | rozwiązywanie zadań przy tablicy |
Środki dydaktyczne: | tablica |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów niezbędną do realizacji lekcji (wzory opisujące pracę mechaniczną i moc, rozkładanie wektora na składowe). | |
Faza realizacyjna: | |
Lekcja ma charakter rachunkowy, jej główna część opiera się na rozwiązaniu zadań 4, 6, 7, 8 i 9 z zestawu ćwiczeń wraz z wyjaśnieniami i komentarzami nauczyciela. | |
Faza podsumowująca: | |
Ponieważ lekcja ma charakter rachunkowy, podsumowanie całości nie jest konieczne. Lepszym pomysłem jest krótkie podsumowanie i komentarz po rozwiązaniu każdego zadania. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie zadań 1, 2, 3 oraz 5 z zestawu ćwiczeń w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe należy zlecić uczniom do przeanalizowania w domu przed lub po lekcji. |