Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Proces uczenia się
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
3) wyjaśnia, czym jest postawa, oraz przedstawia uwarunkowania procesu kształtowania i zmiany postaw.
XVI. Edukacja i nauka.
Uczeń:
1) wyjaśnia, w jaki sposób można podnosić lub zmieniać swoje kwalifikacje zawodowe i dlaczego uczenie się przez całe życie jest jednym z warunków sukcesu w karierze zawodowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia proces uczenia się;
charakteryzuje rodzaje uczenia się;
ocenia wpływ uczenia się przez całe życie na postawę człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
rozmowa nauczająca;
metoda schematu;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A3, pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Weryfikacja wiedzy potocznej. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli wokół hasła „uczyć się”.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z filmem i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do materiału. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania innych osób. Na koniec wspólnie wybierają najciekawsze pytania.
2. Podział klasy na grupy. Zespoły zapoznają się z przydzielonymi fragmentami materiału z sekcji Przeczytaj, a następnie tworzą schematy dotyczące procesu uczenia się. Wyniki pracy w grupach wybrane/chętne osoby przedstawiają na forum klasy.
3. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1–4. Następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych par.
4. Dyskusja. Chętne/wybrane osoby wypowiadają się na temat uczenia się przez całe życie. Zastanawiają się, kto jest szczęśliwszy: ktoś, kto uczy się nieustannie, nawet jeśli sprawia mu to trudności, czy ktoś leniwy, kto omija uczenie się szerokim łukiem. Wypowiadają się też, jakie plusy i minusy niesie proces uczenia się przez całe życie. Wnioski z dyskusji uczniowie zapisują w ćwiczeniu do filmu.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie kończą zdanie: „Uczenie się jest jak…, ponieważ…”.
2. Wybrane osoby przedstawiają wnioski z lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ron Fry, Jak się uczyć, Poznań 2016.
Richard Bandler, Umysł. Jak z niego wreszcie korzystać, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać film do przygotowania kampanii i plakatów zachęcających osoby starsze do podjęcia dalszej edukacji.