Sprawdź się
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Iwan Pawłow przeprowadził eksperyment dotyczący fobii. | □ | □ |
Podstawą warunkowania sprawczego jest wzmocnienie. | □ | □ |
Bardziej skuteczne niż pozytywne wzmocnienie jest stosowanie kar w procesie nauczania. | □ | □ |
Człowiek może uczyć się nieświadomie. | □ | □ |
Połącz pojęcia z ich definicjami.
brak definicji, automatyczna, odruchowa odpowiedź na bodziec, przykry epizod obniżający systematyczność pojawiania się zachowań go poprzedzających, prawdopodobne powtarzanie zachowań, które prowadzą do osiągnięcia celu, względnie trwała modyfikacja zachowania będąca efektem uczenia się
reakcja bezwarunkowa | |
prawo efektu | |
kara | |
zmiana wyuczona | |
fobia |
Materiał źródłowy do ćwiczeń 5–6.
Jak uczy się mózg i jak szkoła może wspierać naturalne procesy uczenia się?Jest jedną z najszybciej rozwijających się dziedzin nauk przyrodniczych, zajmuje się badaniem funkcji, struktury i rozwoju układu nerwowego człowieka. Łączy ze sobą wiedzę z zakresu m.in.: biochemii, biologii, medycyny, biofizyki i psychologii. Nadrzędnym celem badań jest tu zrozumienie biologicznych podstaw działania mózgu i pozostałych elementów układu nerwowego.
Badania (…) wyjaśniają nam m.in. to, w jaki sposób otoczenie, w którym przebywa dziecko, i nasze podejście do niego wpływają na zmiany w strukturze jego mózgu.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Jak uczy się mózg i jak szkoła może wspierać naturalne procesy uczenia się?Mózg lubi popełniać błędy
A szkoła niestety na nie nie pozwala. Pomyłki z założenia traktowane są tutaj jako oznaka bycia słabszym i mniej kompetentnym. Takie podejście potęguje strach dzieci przed działaniem i szukaniem rozwiązań. W momencie krytyki i uniemożliwienia dziecku popełniania błędów w jego mózgu ustają procesy odpowiedzialne za uczenie się i efektywne wyszukiwanie rozwiązań.
Badacze odkryli, że w mózgu dziecka po tym, jak popełni jakiś błąd, aktywuje się tzw. układ nagrody, naturalnie motywujący do wykonania w przyszłości tej samej czynności, ale już prawidłowo. Zapis pracy mózgu w czasie powtarzania błędnie wykonanej czynności pokazuje, że mózg zaczyna koncentrować się na szukaniu nowych rozwiązań i analizie sytuacji po to, by ostatecznie poprawnie wykonać dane zadanie. Traktuje więc popełnianie błędów jako pozytywne wzmocnienie. Jeśli jednak nie pozwala się dziecku na błędy, jego mózg nie ma okazji do aktywowania obszaru odpowiedzialnego za wyszukiwanie nowych sposobów radzenia sobie z problemami.