Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat lekcji: Formy współpracy międzynarodowej w Europie
Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
Treści nauczania
VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.
Uczeń:
przedstawia przyczyny oraz pozytywne i negatywne skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej oraz procesów dezintegracyjnych na wybranych przykładach.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega współpraca międzynarodowa,
omawia formy współpracy międzynarodowej,
przedstawia, na czym polega współpraca państw europejskich, jaki ma zakres i formy.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna i praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, atlasy geograficzne, mapa polityczna świata, zeszyt
Materiały pomocnicze:
E. Haliżak, R. Kuźniar, Stosunki międzynarodowe. Geneza, struktura, dynamika, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006.
A. Morawczewska, Przyszłość CEFTA wobec procesów integracji europejskiej, „Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska Lublin” 2001, vol. VIII, Sectio K: Politologia, s. 7–25.
J. Muś, CEFTA: rozwój i bariery w handlu zagranicznym, Instytut Europy Środkowej, „Komentarze IEŚ” 2019, nr 76.
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją uczniowie zostają poproszeni o zapoznanie się z częścią Przeczytaj e‑materiału.
Faza wprowadzająca
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat współpracy międzypaństwowej. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o wypisanie na tablicy znanych im organizacji międzynarodowych i zakreślenie tych, do których należy Polska. Uczniowie krótko opisują główne zadania każdej z wypisanych organizacji, jednocześnie odszukując na mapie najważniejsze jej siedziby.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie wspólnie z nauczycielem oglądają film edukacyjny. Nauczyciel zatrzymuje materiał po każdym z punktów integracji państw i prosi wybranego ucznia o wskazanie wady i zalety danego rozwiązania (np. unia monetarna – zaleta: kontrola EBC, wada: utrata niezależności pieniężnej). Pozostali uczniowie wspierają kolegę/koleżankę w przypadku pojawienia się trudności z odpowiedzią.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery zespoły. Każdy z tych zespołów ma za zadanie przygotować plakat skierowany do hipotetycznego kraju, który nie należy do żadnej organizacji międzynarodowej. Dwa zespoły tworzą plakat zachęcający do zaangażowania się we współpracę międzynarodową, a dwa kolejne mają za zadanie podtrzymać brak współpracy na arenie międzynarodowej takiego państwa. Następnie zespoły prezentują swoje stanowiska.
Po prezentacji wszystkich czterech plakatów nauczyciel inicjuje dyskusję podsumowującą wady i zalety różnych form współpracy międzynarodowej. Prosi uczniów o wskazanie, jakie metody współpracy są według nich najkorzystniejsze dla Polski, a które należałoby poprawić.
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne wykonanie kilku wybranych ćwiczeń z e‑materiału.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie najważniejszych pojęć omawianych na lekcji. Dokonanie oceny pracy uczniów.
Praca domowa
W ramach pracy domowej długookresowej uczniowie indywidualnie przygotowują pracę pisemną na temat polskiej współpracy międzynarodowej w Europie – jej zasięgu, celów i zmian w czasie. Mogą przy tym korzystać z różnych źródeł informacji: opracowań, monografii, źródeł internetowych itp.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas powtórzenia materiału całego działu „Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata” (zakres podstawowy VII).