Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Co dzieje się w kontakcie chloru z wodą?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , , ), chloru, bromu i siarki z metalami (, , , , , ); chloru z wodą.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje wybrane właściwości fizyczne i chemiczne chloru;
omawia, jak chlor reaguje w kontakcie z wodą;
przedstawia przykłady zastosowania chloru i jego związków;
wyjaśnia, jak działa chlorowy wybielacz.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
pogadanka;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
układy okresowe pierwiastków chemicznych;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Potocznie mówi się, że chlor ma właściwości wybielające. Na czym one polegają? (lub - Uczniowie wymieniają nazwy środków czystości występujące w gospodarstwie domowym, które zawierają w swoim składzie chlor).
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Pogadanka do pytania: Co już wiemy o wodzie chlorowej? Zwrócenie uwagi, co jest wiedzą potoczną, a co naukową.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak chlor reaguje z wodą? Jakie związki chloru powstają? Jeżeli uczniowie będą mieli trudność z udzieleniem odpowiedzi, wówczas mogą skorzystać z treści zawartych w e‑materiale i odszukać poprawne odpowiedzi. Równania reakcji chemicznych zapisują na tablicy. Powrót do fazy wstępnej na temat wody chlorowej i skonfrontowanie informacji na ten temat.
Praca z tekstem źródłowym. Nauczyciel dzieli uczniów losowo na grupy, rozdaje uczniom wydrukowane fragmenty artykułu (patrz link w materiałach pomocniczych). Uczniowie formułują do tekstu pytania, a po wyznaczonym czasie na forum klasy zadają pytania sobie nawzajem i udzielają odpowiedzi. Pozostali uczniowie, wraz z nauczycielem, weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.
Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale na temat: Chlor w roli wybielacza – prawda czy fałsz? Po wyznaczonym czasie trwa dyskusja. Powrót do fazy wstępnej i porównanie wypowiedzi uczniów na temat „właściwości wybielających chloru”.
Nauczyciel odsyła uczniów do symulacji interaktywnej - praca w parach. Uczniowie zapoznają się z poleceniem zawartym w medium, po czym wykonują zawarte tam ćwiczenia.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel każdej parze uczniów zadaje jedno pytanie z poniższej listy:
Czym z chemicznego punktu widzenia jest woda chlorowa?
Jakie są nazwy systematyczne produktów reakcji chloru z wodą?
Dlaczego woda chlorowa wykorzystywana jest w wybielaczach?
Jakie drobiny (jony i cząsteczki) znajdują się w wodzie chlorowej?
W jaki sposób można otrzymać chlor na skalę przemysłową?
W jaki sposób można otrzymać chlor na skalę laboratoryjną? Uczniowie mają jedną minutę na ustalenie w parach wspólnej odpowiedzi, po czym prezentują ją na forum klasy. Pozostali uczniowie utrwalają swoją wiedzę i weryfikują poprawność wypowiedzi kolegów i koleżanek.
W przypadku większej liczby uczniów biorących udział w lekcji, nauczyciel może zapisać powyższe pytania na małych kartkach i rozdać je losowo poszczególnym parom (liczba kartek powinna odpowiadać liczbie par uczestniczących w lekcji, zatem pytania mogą się powtarzać).
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłem/łam się...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Tekst źródłowy na temat uzdatniania wody w basenie – link z dn. 22.02.2022: https://neomaniak.pl/chlorowanie-wody-basenowej