Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Romantyczna legenda Napoleona I na podstawie wiersza Juliusza Słowackiego Na sprowadzenie prochów Napoleona
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje okoliczności powstania wiersza Na sprowadzenie prochów Napoleona,
wskazuje środki stylistyczne i określa ich funkcje w wierszu Juliusza Słowackiego,
wyjaśnia, czemu służy w wierszu apoteoza Napoleona.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Romantyczna legenda Napoleona I na podstawie wiersza Juliusza Słowackiego Na sprowadzenie prochów Napoleona”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 1 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna rozmowę z uczniami, prosi: Przypomnijcie znane wam utwory liryczne, które mają charakter żałobny. Czym charakteryzują się te wiersze? Kto i w jakich okolicznościach je tworzył?
Uczniowie pracują metodą burzy mózgów, wykorzystując swoją dotychczasową wiedzę. Wskazanie cech liryki żałobnej może im ułatwić blok tekstowy lekcji.
Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów, podaje cel i temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook”. Prosi uczniów, by wykonali (pracując w parach) polecenia 1‑4 towarzyszące tej sekcji. Później wybrane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Uczniowie dzielą się na 6 grup, których zadaniem będzie wykonanie wskazanych przez prowadzącego ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Warto zwrócić uwagę na ciekawe ćwiczenia: 7 i 8 wymagające odniesienia się do innych tekstów oraz 9 związane z korespondencją sztuk.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Wykonaj polecenie: Czy zgadzasz się z opinią, że w wierszu Na sprowadzenie prochów Napoleona Juliusz Słowacki stworzył hagiograficzną legendę cesarza Francuzów? Uzasadnij swoje zdanie, przytaczając odpowiednie cytaty z wiersza.
Materiały pomocnicze:
Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1 i 2, praca zbiorowa, Warszawa 1984.
Maria Janion, Maria Żmigrodzka, Romantyzm i historia, Gdańsk 2001.
Andrew Roberts, Napoleon Wielki, Warszawa 2014.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.