Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Irak – punkt zapalny na mapie Bliskiego Wschodu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
13) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI w. na obszarze Afryki i Bliskiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia przyczyny i skutki konfliktów w Iraku;
analizuje najważniejsze konflikty w Iraku;
ocenia, czy siły międzynarodowe przyczyniły się do uspokojenia sytuacji w Iraku, czy jej eskalacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
mapa myśli;
quiz;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
mapa Bliskiego Wschodu lub Iraku.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Weryfikacja wiedzy potocznej. Uczniowie rozmawiają na temat historii Bliskiego Wschodu ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń w Iraku. Najważniejsze wydarzenia i osoby wypisują na tablicy, tworząc mapę myśli.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie w grupach zapoznają się z treścią „Przeczytaj”. Następnie na mapie Bliskiego Wschodu/Iraku zaznaczają miejsca najważniejszych wydarzeń, o których traktuje e‑materiał.
2. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
3. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Schemat interaktywny”. Uczniowie zapoznają się z treścią multimedium, a potem w parach wykonują ćwiczenie 1 do multimedium. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
4. Uczniowie przechodzą do dyskusji: zaangażowanie społeczności międzynarodowej w konflikt iracki doprowadziło do jego eskalacji czy uspokojenia sytuacji w regionie? W czasie rozmowy zwracają szczególną uwagę na rolę sił wojskowych, szczególnie amerykańskich i polskich. Na koniec zapisują wnioski w ćwiczeniu 2 do multimedium.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie kończą zdanie: „Sytuacja w Iraku jest…, ponieważ….”.
2. Uczniowie wypowiadają się na temat swojego zaangażowania podczas lekcji. Wybranym osobom nauczyciel może wystawić oceny.
Praca domowa:
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne.
2. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Witold Repetowicz, Nazywam się Kurdystan, Warszawa 2016.
Anthony Shadid, Nadciąga noc. Irakijczycy w cieniu amerykańskiej wojny, Wołowiec 2014.
Paweł Smoleński, Irak. Piekło w raju, Wołowiec 2012.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może posłużyć jako materiał do przygotowania referatu na temat stosunku Polaków do sytuacji w Iraku.