Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Wpływ opinii publicznej na decyzje polityczne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Kontrola władzy. Uczeń:
1) wykazuje możliwość wpływu opinii publicznej i zachowań politycznych społeczeństwa na decyzje polityczne władz różnego szczebla.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest opinia publiczna;
wskazuje, jakie są możliwości wpływu opinii publicznej na decyzje polityczne władz różnego szczebla;
analizuje zachowania polityczne społeczeństwa i ich wpływ na decyzje władzy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
analiza przypadku.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Lekcja rozpoczyna się od burzy mózgów na temat opinii publicznej i jej roli w państwie. Przedstawione przez uczniów wnioski są zapisywane na tablicy jako część notatki z lekcji.
2. Następnie nauczyciel wprowadza klasę w temat lekcji i przedstawia jej cele.
Faza realizacyjna
1. Na początku zajęć przypomniane są podstawowe informacje na temat opinii publicznej.
2. Uczniowie analizują metody badania opinii publicznej oraz wyszukują w zasobach internetowych różne ośrodki badania opinii publicznej w Polsce.
3. Uczniowie w parach analizują wpływ opinii publicznej na decyzje podejmowane przez władze na podstawie wykresu kołowego „Rola mieszkańców w podejmowaniu decyzji dotyczących polityki inwestycyjnej samorządu miasta” w sekcji „Przeczytaj”.
4. Klasa podzielona jest na dziesięć grup, każda z nich ma zapoznać się z materiałem zawartym w multimedium. Zadaniem uczniów jest:
analiza podanego przykładu wpływu obywateli na decyzje władz na podstawie materiałów zawartych w schemacie interaktywnym oraz danych dostępnych w internecie;
ustalenie, jakie mogą być konsekwencje, gdy władza nie ulega opinii społeczeństwa;
określenie, jakie były skutki obrad Okrągłego Stołu.
Po zakończeniu zadania chętne/wybrane grupy przedstawiają efekty swojej pracy na forum klasy.
5. Krótka dyskusja na temat wpływu obywateli na decyzje władz w okresie PRL‑u.
6. Uczniowie w parach analizują treści zawarte w widżecie interaktywnym „Drabina partycypacji”. Wybrane pary przedstawiają wnioski na forum klasy.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie wiadomości na temat wpływu opinii publicznej na decyzje podejmowane przez władze. Wykonanie notatki z lekcji.
2. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się” i samodzielnie je sprawdzają.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil Postman, Technopol, Warszawa 1995, s. 161–162.
Bronisław Tumiłowicz, Czy sondaże opinii są piątą władzą?, tygodnikprzeglad.pl.
Maria Strzelecka, Siła opinii publicznej, bankier.pl.
Tomasz Leszkowicz, Jak Amerykanie włączyli się do wojny I i zostali światowym „rozgrywającym”?, monitorlocalnews.com.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat interaktywny może zostać wykorzystany do stworzenia przez uczniów prezentacji o Okrągłym Stole lub jako materiał do lekcji powtórzeniowej.