Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Wpływ opinii publicznej na decyzje polityczne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

X. Kontrola władzy. Uczeń:

1) wykazuje możliwość wpływu opinii publicznej i zachowań politycznych społeczeństwa na decyzje polityczne władz różnego szczebla.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest opinia publiczna;

  • wskazuje, jakie są możliwości wpływu opinii publicznej na decyzje polityczne władz różnego szczebla;

  • analizuje zachowania polityczne społeczeństwa i ich wpływ na decyzje władzy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • analiza przypadku.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Lekcja rozpoczyna się od burzy mózgów na temat opinii publicznej i jej roli w państwie. Przedstawione przez uczniów wnioski są zapisywane na tablicy jako część notatki z lekcji.

2. Następnie nauczyciel wprowadza klasę w temat lekcji i przedstawia jej cele.

Faza realizacyjna

1. Na początku zajęć przypomniane są podstawowe informacje na temat opinii publicznej.

2. Uczniowie analizują metody badania opinii publicznej oraz wyszukują w zasobach internetowych różne ośrodki badania opinii publicznej w Polsce.

3. Uczniowie w parach analizują wpływ opinii publicznej na decyzje podejmowane przez władze na podstawie wykresu kołowego „Rola mieszkańców w podejmowaniu decyzji dotyczących polityki inwestycyjnej samorządu miasta” w sekcji „Przeczytaj”.

4. Klasa podzielona jest na dziesięć grup, każda z nich ma zapoznać się z materiałem zawartym w multimedium. Zadaniem uczniów jest:

  • analiza podanego przykładu wpływu obywateli na decyzje władz na podstawie materiałów zawartych w schemacie interaktywnym oraz danych dostępnych w internecie;

  • ustalenie, jakie mogą być konsekwencje, gdy władza nie ulega opinii społeczeństwa;

  • określenie, jakie były skutki obrad Okrągłego Stołu.

Po zakończeniu zadania chętne/wybrane grupy przedstawiają efekty swojej pracy na forum klasy.

5. Krótka dyskusja na temat wpływu obywateli na decyzje władz w okresie PRL‑u.

6. Uczniowie w parach analizują treści zawarte w widżecie interaktywnym „Drabina partycypacji”. Wybrane pary przedstawiają wnioski na forum klasy.

Faza podsumowująca

1. Podsumowanie wiadomości na temat wpływu opinii publicznej na decyzje podejmowane przez władze. Wykonanie notatki z lekcji.

2. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się” i samodzielnie je sprawdzają.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Neil Postman, Technopol, Warszawa 1995, s. 161–162.

Bronisław Tumiłowicz, Czy sondaże opinii są piątą władzą?, tygodnikprzeglad.pl.

Maria Strzelecka, Siła opinii publicznej, bankier.pl.

Tomasz Leszkowicz, Jak Amerykanie włączyli się do wojny I i zostali światowym „rozgrywającym”?, monitorlocalnews.com.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat interaktywny może zostać wykorzystany do stworzenia przez uczniów prezentacji o Okrągłym Stole lub jako materiał do lekcji powtórzeniowej.