Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Społeczeństwo epoki przemysłowej. Robotnicy i ruch związkowy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia sytuację robotników w czasach rewolucji przemysłowej;
prezentuje ideologie nawiązujące do poprawy sytuacji robotników;
wyjaśnia, czym jest marksizm, anarchizm, socjalizm naukowy i utopijny;
tłumaczy rolę związków zawodowych w walce o poprawę sytuacji robotników.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć. Wspólnie ustalają kryteria sukcesu.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel poleca, aby uczniowie odliczyli do sześciu i utworzyli grupy zgodnie z przypisanymi numerami. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
grupy 1 i 3 – Wzrost znaczenia burżuazji,
grupy 2 i 4 – Robotnicy i ruch związkowy,
grupy 3 i 5 – Nowe ideologie radykalne.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Prezentacja multimedialna”). Uczniowie w parach zapoznają się z tekstami źródłowymi oraz treścią polecenia 1: „Wytłumacz, w jaki sposób zalegalizowanie związków zawodowych wpłynęło na formy walki robotników o polepszenie warunków pracy i jakości życia” i wspólnie rozwiązują zadanie. Następnie wybrana para prezentuje odpowiedź, a pozostali uczniowie się do niej odnoszą. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3: wyjaśniają, dlaczego klasa robotnicza wraz z rozwojem przemysłu była oceniana jako coraz większe zagrożenie dla porządku społecznego.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Kolejne ćwiczenie 6 wyświetlone przez nauczyciela uczniowie wykonują w parach. Wylosowana para prezentuje swoje rozwiązania na forum klasy, pozostali uczniowie je komentują i ewentualnie uzupełniają informacje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z wykonaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się” oraz „Prezentacja multimedialna”.
Na zakończenie nauczyciel może ocenić pracę uczniowskich grup.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV–XVIII wiek, t. 3, Czas świata, tłum. J. i J. Strzeleccy, Warszawa 1992.
T. Kemp, Industrializacja w XIX‑wiecznej Europie, tłum. L. Garczyński, Wrocław 1998.
D.S. Landes, Bogactwo i nędza narodów. Dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, tłum. H. Jankowska, Warszawa 2000.
H. Wehler, Modernizacja, nacjonalizm, społeczeństwo. Eseje i artykuły, tłum. B. Vollendorf, K. Krzemieniowa, Warszawa 2001.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Prezentacja multimedialna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.