Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Dorota Giżyńska
Autorki scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: School Uniforms: Yay or Nay! / Mundurki szkolne: tak czy nie?
Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne: III.1, III.3, III.4, III.5
Treść nauczania – cele szczegółowe: I.3, II.5, III. 1, III. 4, IV.6, V.8, VIII.3
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z mundurkami szkolnymi.
Uczeń potrafi wyrażać nakazy i zakazy.
Uczeń potrafi napisać rozprawkę, w której przedstawia wady i zalety noszenia mundurków przez uczniów.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat mundurków szkolnych.
Uczen poszerza wiedzą na temat zasadności noszenia mundurków.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem/filmem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o podanie pierwszych dziesięciu skojarzeń, które przychodzą im na myśl na hasło; school uniform. Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Nauczyciel może poprosić o rozwinięcie kilku ciekawych skojarzeń.
Faza realizacyjna:
Uczniowie porządkują zdania w Exercise 1 (Przeczytaj). Wyznaczone przez nauczyciela osoby odczytują zdania i nanoszą je na tablicę.
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na tytuł tekstu: Students Banned Over Wrong Trousers!
i pyta:What would you like to learn about the incident? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie czytają tekst i sprawdzają, czy zawiera on odpowiedzi na któreś z ich pytań z punktu 2.
Uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Uzasadniają je, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.
Uczniowie łączą wyrazy z definicjami w Exercise 3 (Przeczytaj), a następnie sprawdzają, w jakim kontekście wyrazu z zadania pojawiły się w tekście. Dodatkowo mogą ułożyć własne zdania z wyrażeniami z zadania, związane z tematem lekcji.
Uczniowie uzupełniają zdania w Exercise 4 (Przeczytaj). Odczytują zdania na forum klasy, a nauczyciel uzupełnia ćwiczenie na tablicy.
Nauczyciel wyjaśnia zasady stosowania czasowników modalnych zgodnie z działem „Gramatyka” i wykonują *Exercise * 5 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Uczniowie indywidualnie lub w parach wykonują Exercise 6 (Przeczytaj). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z multimedium uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Chętna osoby nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie mogą sprawdzić, jak zachowują się wyrażenia z zadania w kontekście – w tym celu analizują przykładowe zdania w jednym ze słowników online.
Uczniowie oglądają film, a następnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Film). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasowym.
Uczniowie ponownie oglądają film i łączą wyrazy z tłumaczeniami w Exercise 3 (Film). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicy.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Film). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie z Exercise 7 (Sprawdź się): Should all schools have a uniform policy? Why/why not? Następnie relacjonują opinie na forum klasy.
Uczniowie pracują w niewielkich grupach i metodą „burzy mózgów” szukają jak największej liczby argumentów za i przeciw mundurkom w szkole. Tworzą wspólne listy, które prezentują na forum klasy, a nauczyciel zapisuje pomysły na tablicy. Dz
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
Many schools have decided to introduce uniforms. Write an essay about pros and cons of wearing uniforms by school students.
Your essay should be 200–250 words long.
Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie wykorzystują informacje zawarte w tekście oraz filmie i przygotowują się do debaty na temat zasadności wprowadzenie mundurków szkolnych w ich szkole. Dzielą się na trzy grupy, z których każda wciela się w rolę uczniów, nauczycieli i rodziców. Przygotowują odpowiednie argumenty i słownictwo. Na kolejnej lekcji odbywa się debata.