Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zależność promieniowania termicznego od temperatury |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: X. Fizyka atomowa. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: XI. Fizyka atomowa. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Co to jest promieniowanie termiczne ciał”, „Widmo promieniowania cieplnego” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel w krótkim wykładzie tłumaczy, czym jest promieniowanie termiczne, powiązując jego emisję z ruchem termicznym cząsteczek ciała. Następnie wyjaśnia, że ciało emituje promieniowanie o takich samych długościach fal, jakie absorbuje i wprowadza pojęcie ciała doskonale czarnego. Uczniowie analizują wykresy widma promieniowania dla różnych temperatur i zgłaszają pomysły, na czym polegają różnice między nimi. Nawiązując do tez uczniów, nauczyciel podaje prawo przesunięć Wiena i prawo Stefana – Boltzmanna. Korzystając z tych praw, uczniowie w grupach rozwiązują zadania 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie korzystając z grafiki interaktywnej, badają zależność promieniowania termicznego od temperatury i w grupach rozwiązują zadanie 4, powiązane z multimedium bazowym. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, 1 - 3 obowiązkowo, do wyboru 1 pozostałych zadań w celu utrwalenia wiadomości zdobytych na lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. Zadania z zestawu ćwiczeń można potraktować jako zadania domowe lub niektóre z nich rozwiązać na lekcji. |