Dla nauczyciela
Autor: Miłosz Biedrzycki
Przedmiot: Język polski
Temat: Dramat szekspirowski a dramat antyczny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje warunki społeczne, w jakich powstawały teatry antyczny i elżbietański,
wskazuje cechy wspólne i różne dramatów elżbietańskich i tragedii antycznych,
wyjaśnia, na czym polegało złamanie antycznej zasady decorum, odnosząc się
do tragedii Szekspira,porównuje motywacje działania bohaterów tragedii antycznych i szekspirowskich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
drama.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami o ich doświadczeniach teatralnych.
Czy uczniowie uważają, że w obecnych czasach spektakl teatralny może być źródłem przydatnych i satysfakcjonujących doświadczeń, czy też jest to forma kultury należąca do przeszłości? Wymiana argumentów za obiema tezami w formie dyskusji.Nauczyciel udostępnia uczniom fragmenty dramatów antycznych i szekspirowskich, stanowiące teksty źródłowe w sekcji „Sprawdź się”. Prosi,
by podzielili się na 5 grup, w których przygotują się do odczytania cytatów (dokładna instrukcja celu, w jakim uczniowie dzielą się na grupy, zob. pkt 2. fazy realizacyjnej).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wraz z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu. Udostępnia uczniom pozostałą część e‑materiału. Uczniowie zapoznają się z zawartością sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie w parach zapoznają się z mapą myśli w sekcji „Mapa myśli” i wykonują polecenia 1 i 2. Następnie wybrane osoby przedstawiają rozwiązanie.
Faza realizacyjna:
Jeden z uczniów odczytuje kolejno treść ćw. 1. i 2. z sekcji „Sprawdź się”. Uczestnicy zajęć wspólnie ustalają poprawne odpowiedzi.
Następnie nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się na 5 grup. Zadaniem każdej będzie rozwiązanie jednego ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, nauczyciel przydziela grupom ćwiczenia od 3. do 7. Przed zaprezentowaniem odpowiedzi przedstawiciele grup czytają teksty towarzyszące ich ćwiczeniu, pozostała część klasy pełni funkcję widowni. Nauczyciel może wspomnieć, że zarówno w teatrze antycznym, jak i elżbietańskim widownia włączała się w spektakl w znacznie bardziej aktywny sposób niż w znanym nam teatrze mieszczańskim, komentując przebieg akcji i wyrażając swoje emocje pod wpływem przedstawienia – oraz zachęcić uczniów do podobnych spontanicznych zachowań w trakcie czytań dramatycznych.
Ćwiczenia wykonane w grupach mają pomóc uczniom w analizie różnic między dramatem antycznym a szekspirowskim. Dlatego po prezentacji grup należy sformułować i zanotować wnioski. Uczniowie robią to, korzystając także z mapy myśli zamieszczonej w e‑materiale.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się” w charakterze podsumowania i zebrania wiadomości z całej lekcji.
Kilka (2–3) wybranych par odczytuje swoje notatki, następnie nauczyciel inicjuje rozmowę, w której wraz z uczniami podsumowuje podobieństwa i główne różnice między dwoma omawianymi w trakcie lekcji rodzajami dramatów.
Uczniowie wraz z nauczycielem krótko omawiają spełnienie kryteriów sukcesu zajęć.
Praca domowa:
Opisz swoje doświadczenie teatralne, pozytywne lub negatywne. Czy uważasz,
że teatr może być źródłem wartościowych przeżyć dla współczesnego człowieka? Jeśli nie, określ, jakie, według ciebie, formy kultury bądź rozrywki pełnią obecnie funkcję porównywalną z funkcją teatru w epoce antyku bądź renesansu.
Materiały pomocnicze:
Mirosław Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2001.
Józef Kelera, Krótka historia teatru w Europie, Wrocław 2018.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.