Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: ...spowiedź życia, jęk zmarnowanej młodości, spazm niezaspokojonego serca
– Wielki Testament François Villona
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje postać François Villona,
wskazuje cechy, które wyróżniają tego poetę na tle epoki,
dokonuje analizy wybranych utworów François Villona,
wyjaśnia znaczenie motywu ubi sunt w kontekście fragmentu Wielkiego Testamentu François Villona.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu lekcji wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika. Następnie zadaje uczniom pytania: kim był François Villon? W jakiej epoce tworzył? Co wyróżnia jego twórczość na tle innych dzieł epoki? Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji.
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu. Podaje temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza audiobook, a następnie poleca, by uczniowie, w parach, wykonali polecenia z tej sekcji. Później wybrane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi.
W drugiej części tej fazy lekcji nauczyciel odtwarza muzyczną interpretację Ballady o paniach minionego czasu (patrz materiały dodatkowe). Prosi, by uczniowie śledzili tekst (w sekcji „Sprawdź się”). Pyta słuchaczy o wrażenia, uczniowie rozmawiają swobodnie.
Następnie prowadzący zajęcia poleca, by uczniowie wykonali (indywidualnie) ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”: ćw. 1‑4. Weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Wskazane osoby odczytują treść ćwiczeń 5 i 6 i uczniowie wykonują je wspólnie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Ćwiczenie 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ballada o paniach minionego czasu, wyk. Hanna Banaszak, Mirosław Czyżykiewicz, dostępna w internecie.
Jacques Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1995.
Bronisław Geremek, Śmiech w cieniu szubienicy: O Villonie, „Znak”, t. 8, 1983, s. 1276–1278.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.