Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Pamiętanie i wybaczanie jako powinności człowieka. Saksofon w reż. Izabelli Cywińskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji. Uczeń:
wyjaśnia, czym jest przebaczenie w ujęciu filozoficznym;
analizuje sztukę Izabelli Cywińskiej Saksofon;
interpretuje sztukę Izabelli Cywińskiej Saksofon;
analizuje tekst o boskim miłosierdziu Jana Pawła II i odnosi go do przebiegu akcji w sztuce;
wskazuje cechy płynnej nowoczesności i porównuje ją z historią ojca Mężczyzny w kapeluszu;
wyjaśnia rolę pamięci i miłosierdzia w procesie wybaczania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
audiobook;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Uczniowie przed lekcją zapoznają się ze spektaklem Saksofon Izabelli Cywińskiej.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czy wybaczenie i pamiętanie jest powinnością człowieka?
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Kim są bohaterowie spektaklu Saksofon? Uczniowie podają propozycje odpowiedzi. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi na tablicy.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Uczniowie po zapoznaniu się z nim dzielą się na grupy i przygotowują odpowiedzi na pytania:
– Czym zdaniem Kołakowskiego jest przebaczenie? Przez co jest motywowane?
– Czym objawia się w sztuce przebaczenie głównego bohatera Mężczyźnie w kapeluszu? Jakie czyny mogą na nie wskazywać?
– Któremu z mężczyzn występujących w sztuce potrzebne jest zakorzenione psychologicznie przebaczenie? Czy wybaczenie jest tylko pragnieniem syna oprawcy, czy wpływa też w jakiś sposób na życie głównego bohatera — wybaczającego?
Po upływie ustalonego wcześniej czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich lub je uzupełniają. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem zadania, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi
Uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenia nr 5‑8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują zadania nr 9 i 10.
Materiały pomocnicze:
Myśliwski W., Traktat o łuskaniu fasoli, Kraków 2018.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.