Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Tragizm losu – Spadanie, czyli o elementach wertykalnych i horyzontalnych w życiu człowieka współczesnego Tadeusza Różewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
tworzy piramidę wartości i moralności Różewiczowskiego człowieka;
nazywa i określa funkcję środków stylistycznych w poemacie;
opisuje znaczenie symboliki horyzontalnej i wertykalnej w utworze;
wskazuje wspólne cechy utworów, do których nawiązuje Różewicz w poemacie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
piramida wartości.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Tragizm losu – Spadanie, czyli o elementach wertykalnych i horyzontalnych w życiu człowieka współczesnego Tadeusza Różewicza”.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”, a zwłaszcza widocznym w tytule lekcji poematem Różewicza.
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie powieści Witaj smutku, chętne osoby czytają również Biesy lub Upadek. Uczniowie powinni przynieść na lekcję Wyznania i Biblię.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel sprawdza przygotowanie do lekcji. Uczniowie zapoznają się z treścią ćwiczenia 1 w sekcji „Sprawdź się”. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne odczytanie pomysłów.
Nauczyciel wspólnie z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie tworzą trzy grupy. Nauczyciel rozdaje każdej z nich brystol i pisaki. Informuje, że zadaniem każdej grupy jest rozrysowanie piramidy wartości i moralności Różewiczowskiego człowieka. Uczniowie mają wyznaczony czas na wykonanie zadania. Następnie rozpoczyna się prezentacja. Uczniowie oceniają pracę swoją oraz innych zespołów.
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o wyjaśnienie, w jaki sposób przeczytane w domu książki łączą się z dzisiejszym tematem lekcji. Następnie uczniowie zapoznają się z sekcją „Schemat” i w przyniesionych na lekcję książkach szukają cytatów odpowiadającym wybranym kontekstom.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 i 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel rozdaje Słowniki terminów literackich i następuje wspólne rozwiązanie ćwiczeń 4, 5 i 6. w formie burzy mózgów. Nauczyciel moderuje.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują wnioski z dyskusji kończącej fazę realizacyjną i próbują ustalić odpowiedź na pytania:
Na czym polega tragizm człowieka współczesnego w poemacie Spadanie?
W jaki sposób forma poematu wpływa na interpretację jego problematyki?
Każdy uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabytą wiedzę i umiejętności.
Praca domowa:
Rozwiń myśl zawartą w wierszu T. Różewicza Spadanie.., że człowiek współczesny spada we wszystkich kierunkach równocześnie. Twoja praca powinna zawierać 400 słów.
Materiały pomocnicze:
Kazimierz Wyka, Różewicz parokrotnie Warszawa 1977.
Robert Cieślak, Oko poety. Poezja Tadeusza Różewicza wobec sztuk wizualnych, Gdańsk: słowo‑obraz terytoria, 1999.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do podsumowania lekcji.