Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Wypisz związki frazeologiczne z tekstu Spadanie, czyli o elementach wertykalnych i horyzontalnych w życiu człowieka współczesnego.

R15t3vyCPgwn0
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Związki frazeologiczne
    • Elementy należące do kategorii Związki frazeologiczneKoniec elementów należących do kategorii Związki frazeologiczne
R6JL6VfJw5Obf
(Uzupełnij).
RDIZ1lJqEakTI1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj podane cytaty do grup odnoszących się do dwóch planów czasowych w poemacie Różewicza. Dawniej Możliwe odpowiedzi: 1. "Dawniej/ bardzo bardzo dawno", 2. "obecnie spada się", 3. "dawniej spadano", 4. "tymczasem", 5. "bywało niegdyś także drugie dno", 6. "zapytajcie rodziców/ być może pamiętają jeszcze", 7. "obecnie istnieje jeszcze mgliste/ wspomnienie", 8. "a to co było niegdyś", 9. "Dno o którym wspominają/ nasi rodzice", 10. "obecnie gesty te nie mają większego/ znaczenia", 11. "w świecie współczesnym/ dno zostało usunięte", 12. "pamiętacie/ z dawnych bardzo dawnych/ czasów" Teraz Możliwe odpowiedzi: 1. "Dawniej/ bardzo bardzo dawno", 2. "obecnie spada się", 3. "dawniej spadano", 4. "tymczasem", 5. "bywało niegdyś także drugie dno", 6. "zapytajcie rodziców/ być może pamiętają jeszcze", 7. "obecnie istnieje jeszcze mgliste/ wspomnienie", 8. "a to co było niegdyś", 9. "Dno o którym wspominają/ nasi rodzice", 10. "obecnie gesty te nie mają większego/ znaczenia", 11. "w świecie współczesnym/ dno zostało usunięte", 12. "pamiętacie/ z dawnych bardzo dawnych/ czasów"
11
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, czemu służy wprowadzenie dwóch planów czasowych do utworu.

Ru5xtjBHIZgGd
Wyjaśnij, posługując się funkcjonalnymi cytatami, jakie jest znaczenie zmian perspektywy czasowej w utworze Spadanie. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Nazwij podane środki stylistyczne i wyjaśnij ich funkcję w tekście.

RGFzfqcALgXf6
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, posługując się cytatami, na czym polega zastosowana w poemacie technika kolażu. Napisz, jak współgra ona z problematyką utworu.

RmOgMhNTDKreA
Wyjaśnij, posługując się cytatami, na czym polega zastosowana w poemacie technika kolażu. Napisz, jak współgra ona z problematyką utworu. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij symbolikę wertykalną i horyzontalną w poemacie Tadeusza Różewicza.

R1aLLiUHQUNCp
Wyjaśnij symbolikę wertykalną i horyzontalną w poemacie Tadeusza Różewicza. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wypisz z tekstu wiersza cztery dowolne fragmenty ironiczne. Wyjaśnij, na czym polega ironia.

RZIqLwVC2PDMA
Wypisz z tekstu wiersza cztery dowolne fragmenty ironiczne. Wyjaśnij, na czym polega ironia. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij w 8‑10 zdaniach, na czym polega tragizm człowieka współczesnego w poemacie Spadanie.

RBSfA53JctkS9
Wyjaśnij w 8 - 10 zdaniach, na czym polega tragizm człowieka współczesnego w poemacie Spadanie. (Uzupełnij).
Praca domowa

Rozwiń myśl zawartą w wierszu Tadeusz Różewicza Spadanie.., że człowiek współczesny spada we wszystkich kierunkach równocześnie. Twoja praca powinna zawierać 400 słów.