Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Mazur

Przedmiot: filozofia

Temat: Abraham i rozstrzygnięcie egzystencjalne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
12. Egzystencjalizm. Uczeń:
1) wymienia ważniejsze cechy, odmiany i przedstawicieli (w tym prekursorów) egzystencjalizmu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Streścisz opowieść o Abrahamie.

  • Omówisz trzy stadia rozwoju ludzkiej osobowości, które opisuje Kierkegaard.

  • Przedstawisz filozoficzną interpretację mitu w ujęciu Kierkegaarda.

  • Zinterpretujesz sens opowieści w kontekście etycznym.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozpoznaje związki między filozofią a innymi działami kultury europejskiej, zwłaszcza między filozofią a sztuką (w tym literaturą piękną), religią i nauką;

  • rozumie ważniejsze pojęcia, zagadnienia i stanowiska głównych dyscyplin filozoficznych;

  • umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej;

  • umie pisać tekst (esej) filozoficzny, w którym – korzystając ze zdobytej wiedzy z zakresu logiki i historii filozofii – identyfikuje się i rozpatruje określone poglądy filozoficzne.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza i interpretacja tekstów;

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w lekcji;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Tydzień przed lekcją nauczyciel prosi uczniów, by przypomnieli sobie lub zapoznali się z biblijną historią Abrahama i Izaaka.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Rozmowa kierowana. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Niedoszły morderca czy święty? Jak oceniacie postawę Abrahama? Podczas rozmowy nauczyciel nakierowuje uczniów na pytania i wnioski wiodące ku perspektywie egzystencjalnej.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”, a następnie omawiają przeczytany tekst, zwracając uwagę na interpretację biblijnej historii dokonaną przez Kirkegaarda. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, sprawdzając stopień zrozumienia tekstu, np.

  • czego dotyczy pokusa Abrahama?

  • na czym polega paradoks sytuacji?

  • czego wyrzeka się Abraham?

  • co zyskuje?

  1. Praca z multimedium. Uczniowie wykorzystują refleksje własne oraz wnioski, które pojawiły się podczas omawiania tekstu, do uzupełnienia mapy myśli. Sformułowanie ogólnego wniosku podsumowującego ten etap lekcji.

  2. Realizacja zadań interaktywnych nr 1, 2, 4 i 6.

  3. Wysłuchanie utworu Leonarda Cohena Story of Isaac (można także wykorzystać intepretację Suzanne Vegi). Uczniowie, mając dostęp do tekstu piosenki (np. w tłumaczeniu Macieja Zembatego lub w oryginale), wypowiadają się na temat perspektywy przyjętej przez autora słów, analizują przesłanie utworu i znajdujące się w nim nakazy moralne, definiując kategorie, do których odnosi się utwór.

Faza podsumowująca

  1. Powrót do pytań z fazy wprowadzającej. Nauczyciel pyta, co się zmieniło w opiniach uczniów, o jakie nowe kierunki poszerzyła się ich interpretacja historii Abrahama. Podsumowanie obszarów, które pomagają w odczytaniu biblijnej opowieści.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

  1. Zadania interaktywne nr 5 i 7 lub:

  2. Praca pisemna. Kierkegaard pisze, że Abraham „pozostaje mordercą”. Jak oceniasz czyn biblijnego bohatera? Morderca czy święty? Napisz esej filozoficzny, w którym uzasadnisz swoją odpowiedź.

Materiały pomocnicze:

Studia o filozofii Sørena Kirkegaarda: koncepcje, polemiki, inspiracje, red. M. Gołębiewska, Warszawa 2015.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać mapę myśli do podsumowania lekcji.