[…] Różnica między tragicznym bohaterem a rycerzem wiary, Abrahamem, jest łatwo dostrzegalna. Bohater tragiczny pozostaje w sferze etyki. […] Dlatego, jeżeli bohater tragiczny jest wielki dla swej moralnej cnoty, Abraham jest wielki dla cnoty osobistej.
R11iSSWmQLt3a
Zinterpretuj wyrażeniea: „teleologiczne zawieszenie etyki”; „pozostawać w sferze etyki” oraz wyjaśnij, co oznacza „być wielkim” – „dla cnoty moralnej” i „dla cnoty osobistej”, traktując to jako poświęcenie dla dobra w sensie etycznym i dla osobistego zobowiązania bohatera.
Sprawdź, czy odpowiedź zawiera interpretację teleologicznego zawieszenia etyki jako zawieszenia zasad etycznych w imię racji religijnych oraz rozumienie pozostania w sferze etyki jako kierowania się racjami moralnymi. Sprawdź także, czy wielkość bohatera tragicznego i Abrahama udało ci się rozpoznać jako zdolność poświęcenia bohatera tragicznego dla etycznego dobra i zdolność poświęcenia Abrahama ze względu na osobiste zobowiązanie wobec Boga.
R1e2yE2mmxgIF2
Ćwiczenie 6
31
Ćwiczenie 7
Kierkegaard pisze, że Abraham „pozostaje mordercą”. Jak oceniasz czyn biblijnego bohatera? Morderca czy święty? Uzasadnij swoją odpowiedź.
RfrPG0Nw2bGtN
W ocenie weź pod uwagę, co jest motywem (intencją) czynu Abrahama i jakie obiektywne skutki ma ten czyn. Oceń, czy z powodów religijnych, dla wypełnienia woli Boga, można popełnić zbrodnię.
Odpowiedź powinna zawierać ocenę intencji Abrahama i obiektywnych skutków jego czynu: intencją jest zaspokojenie woli Boga, obiektywnymi skutkami: śmierć młodego człowieka, dziecka bohatera.