Przyporządkuj fazom rozwoju osobowości według Kierkegaarda kluczowe dla nich postawy. faza estetyczna. Możliwe odpowiedzi: 1. refleksja nad swoimi słabościami, 2. wypełnianie obowiązków, 3. poszukiwanie przyjemności faza etyczna. Możliwe odpowiedzi: 1. refleksja nad swoimi słabościami, 2. wypełnianie obowiązków, 3. poszukiwanie przyjemności faza religijna. Możliwe odpowiedzi: 1. refleksja nad swoimi słabościami, 2. wypełnianie obowiązków, 3. poszukiwanie przyjemności.
Przyporządkuj fazom rozwoju osobowości według Kierkegaarda kluczowe dla nich postawy. faza estetyczna. Możliwe odpowiedzi: 1. refleksja nad swoimi słabościami, 2. wypełnianie obowiązków, 3. poszukiwanie przyjemności faza etyczna. Możliwe odpowiedzi: 1. refleksja nad swoimi słabościami, 2. wypełnianie obowiązków, 3. poszukiwanie przyjemności faza religijna. Możliwe odpowiedzi: 1. refleksja nad swoimi słabościami, 2. wypełnianie obowiązków, 3. poszukiwanie przyjemności.
Rq6IcpiJsNcrI11
Ćwiczenie 2
Opowieść o Abrahamie dotyczy... Możliwe odpowiedzi: 1. kwestii religii i etyki., 2. zagadnień prawa i społeczeństwa., 3. problemu grzechu i winy., 4. relacji między rodzicami a dziećmi.
RVw6oxd1tJ3Dy11
Ćwiczenie 3
Uporządkuj elementy w kolejności chronologicznej. Elementy do uszeregowania: 1. Żądanie Boga złożenia przez Abrahama syna w ofierze., 2. Przymierze Boga z Abrahamem., 3. Przygotowanie ołtarza ofiarnego przez Abrahama., 4. Postanowienie Boga o poddaniu Abrahama próbie., 5. Powstrzymanie Abrahama przed złożeniem ofiary z syna przez anioła., 6. Wspinaczka Abrahama i Izaaka na szczyt góry., 7. Narodziny Izaaka., 8. Wędrówka Abrahama do krainy Moria., 9. Przygotowanie Izaaka na ofiarę., 10. Zgoda Abrahama na ofiarowanie syna.
Uporządkuj elementy w kolejności chronologicznej. Elementy do uszeregowania: 1. Żądanie Boga złożenia przez Abrahama syna w ofierze., 2. Przymierze Boga z Abrahamem., 3. Przygotowanie ołtarza ofiarnego przez Abrahama., 4. Postanowienie Boga o poddaniu Abrahama próbie., 5. Powstrzymanie Abrahama przed złożeniem ofiary z syna przez anioła., 6. Wspinaczka Abrahama i Izaaka na szczyt góry., 7. Narodziny Izaaka., 8. Wędrówka Abrahama do krainy Moria., 9. Przygotowanie Izaaka na ofiarę., 10. Zgoda Abrahama na ofiarowanie syna.
RGxjDmLrfE9LK11
Ćwiczenie 4
Kierkegaard mówi o dwóch wysiłkach Abrahama: wysiłku rezygnacji i wysiłku wiary. Przyporządkuj im właściwe elementy, wskazując, z czego musiał Abraham zrezygnować i co jest przedmiotem jego wiary. Wysiłek rezygnacji Możliwe odpowiedzi: 1. nadzieja na szczęście wieczne, 2. posłuszeństwo Bogu, 3. miłość do Boga, 4. przestrzeganie zasad etycznych, 5. wierność przymierzu, 6. życie Izaaka, 7. spokój sumienia, 8. poczucie życiowego szczęścia Wysiłek wiary Możliwe odpowiedzi: 1. nadzieja na szczęście wieczne, 2. posłuszeństwo Bogu, 3. miłość do Boga, 4. przestrzeganie zasad etycznych, 5. wierność przymierzu, 6. życie Izaaka, 7. spokój sumienia, 8. poczucie życiowego szczęścia
Kierkegaard mówi o dwóch wysiłkach Abrahama: wysiłku rezygnacji i wysiłku wiary. Przyporządkuj im właściwe elementy, wskazując, z czego musiał Abraham zrezygnować i co jest przedmiotem jego wiary. Wysiłek rezygnacji Możliwe odpowiedzi: 1. nadzieja na szczęście wieczne, 2. posłuszeństwo Bogu, 3. miłość do Boga, 4. przestrzeganie zasad etycznych, 5. wierność przymierzu, 6. życie Izaaka, 7. spokój sumienia, 8. poczucie życiowego szczęścia Wysiłek wiary Możliwe odpowiedzi: 1. nadzieja na szczęście wieczne, 2. posłuszeństwo Bogu, 3. miłość do Boga, 4. przestrzeganie zasad etycznych, 5. wierność przymierzu, 6. życie Izaaka, 7. spokój sumienia, 8. poczucie życiowego szczęścia
21
Ćwiczenie 5
Zinterpretuj słowa Kierkegaarda.
[…] Różnica między tragicznym bohaterem a rycerzem wiary, Abrahamem, jest łatwo dostrzegalna. Bohater tragiczny pozostaje w sferze etyki. […] Dlatego, jeżeli bohater tragiczny jest wielki dla swej moralnej cnoty, Abraham jest wielki dla cnoty osobistej.
R11iSSWmQLt3a
(Uzupełnij).
Zinterpretuj wyrażeniea: „teleologiczne zawieszenie etyki”; „pozostawać w sferze etyki” oraz wyjaśnij, co oznacza „być wielkim” – „dla cnoty moralnej” i „dla cnoty osobistej”, traktując to jako poświęcenie dla dobra w sensie etycznym i dla osobistego zobowiązania bohatera.
Sprawdź, czy odpowiedź zawiera interpretację teleologicznego zawieszenia etyki jako zawieszenia zasad etycznych w imię racji religijnych oraz rozumienie pozostania w sferze etyki jako kierowania się racjami moralnymi. Sprawdź także, czy wielkość bohatera tragicznego i Abrahama udało ci się rozpoznać jako zdolność poświęcenia bohatera tragicznego dla etycznego dobra i zdolność poświęcenia Abrahama ze względu na osobiste zobowiązanie wobec Boga.
R1e2yE2mmxgIF2
Ćwiczenie 6
Paradoks próby Abrahama polega na tym, że... Możliwe odpowiedzi: 1. pokusa w tym przypadku dotyczy postępowania etycznego., 2. pokusa w tym przypadku dotyczy uniknięcia postępowania etycznego., 3. pokusa w tym przypadku polega na wypełnieniu obowiązku., 4. przed Abrahamem nie ma żadnych pokus.
31
Ćwiczenie 7
Kierkegaard pisze, że Abraham „pozostaje mordercą”. Jak oceniasz czyn biblijnego bohatera? Morderca czy święty? Uzasadnij swoją odpowiedź.
RfrPG0Nw2bGtN
(Uzupełnij).
W ocenie weź pod uwagę, co jest motywem (intencją) czynu Abrahama i jakie obiektywne skutki ma ten czyn. Oceń, czy z powodów religijnych, dla wypełnienia woli Boga, można popełnić zbrodnię.
Odpowiedź powinna zawierać ocenę intencji Abrahama i obiektywnych skutków jego czynu: intencją jest zaspokojenie woli Boga, obiektywnymi skutkami: śmierć młodego człowieka, dziecka bohatera.
R1WFhzYBYzHGR3
Ćwiczenie 8
Uzupełnij słowa w syntetycznej notatce dotyczącej interpretacji historii Abrahama przez Kierkegaarda: Kierkegaard uważa, że istotą próby Abrahama jest zawieszenie zasad 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych z powodów 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych. Pokusa, przed którą stoi Abraham, to pokusa odmowy realizacji nakazu 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych i postępowanie zgodne z zasadami 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych, tzn. odmowa zabicia własnego dziecka. Bohater podejmuje jednak wyzwanie, zawiesza zasady 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych i robi wszystko, by wypełnić nakaz 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych. Poświęca swoje szczęście i swoje dziecko ze względu na 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych Bogu i bezgraniczną 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych, którą w nim pokłada, a także 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych, którą go darzy. To jednak nie likwiduje obiektywnych skutków jego czynów i sprawia, że pozostaje on 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych.
Uzupełnij słowa w syntetycznej notatce dotyczącej interpretacji historii Abrahama przez Kierkegaarda: Kierkegaard uważa, że istotą próby Abrahama jest zawieszenie zasad 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych z powodów 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych. Pokusa, przed którą stoi Abraham, to pokusa odmowy realizacji nakazu 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych i postępowanie zgodne z zasadami 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych, tzn. odmowa zabicia własnego dziecka. Bohater podejmuje jednak wyzwanie, zawiesza zasady 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych i robi wszystko, by wypełnić nakaz 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych. Poświęca swoje szczęście i swoje dziecko ze względu na 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych Bogu i bezgraniczną 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych, którą w nim pokłada, a także 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych, którą go darzy. To jednak nie likwiduje obiektywnych skutków jego czynów i sprawia, że pozostaje on 1. etyczny, 2. moralnych, 3. etycznymi, 4. wierność, 5. ufność, 6. moralnymi, 7. religijne, 8. etycznego, 9. etycznych, 10. religijnego, 11. miłość, 12. ofiarą, 13. religijnymi, 14. mordercą, 15. dobro, 16. religijny, 17. etyczne, 18. religijnych.