Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykorzystanie wzorów Viete’a do określania związków między pierwiastkami równania kwadratowego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
3) stosuje wzory Viete’a dla równań kwadratowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza sumę i iloczyn pierwiastków równania kwadratowego
określa związki między pierwiastkami równania kwadratowego
dobiera model algebraiczny do określonej sytuacji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
śnieżna kula
burza mózgów
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają twierdzenie o liczbie pierwiastków równania kwadratowego.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują metodą śnieżnej kuli. Najpierw wymieniają się w parach wiadomościami dotyczącymi miejsc zerowych równania kwadratowego oraz wzorów na kwadrat różnicy i sumę odwrotności pierwiastków. Następnie łączą się w grupy 4 osobowe i porównują swoje wiadomości.
Teraz uczniowie pracują w grupach 6 osobowych i omawiają przykłady z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie oglądają film samouczek i porównują wzory z tymi, które wyprowadzili sami.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące określania związków między pierwiastkami równania kwadratowego.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie polecenia 2.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek może być wykorzystany do stworzenia prezentacji multimedialnej.