Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykorzystanie wartości funkcji trygonometrycznych kątów , , w zadaniach z kontekstem realistycznym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje różne zastosowania funkcji trygonometrycznych kątów , i
wykorzystuje wartości funkcji trygonometrycznych kątów , i w zadaniach z kontekstem realistycznym
analizuje zadania oraz wybiera najefektywniejszą metodę prowadzącą do ich rozwiązania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
wykład informacyjny
burza mózgów
pokaz multimedialny
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny
e‑podręcznik
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poprosi uczniów o przyniesienie arkuszy papieru kolorowego i pisaków.
Faza wstępna:
uczniowie podają definicje funkcji trygonometrycznych (zapisują je na tablicy),
nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑osobowe i określa zadanie do wykonania
nauczyciel prezentuje animację,
nauczyciel poleca przeanalizowanie przykładów w sekcji PRZECZYTAJ,
uczniowie (w grupach) na podstawie przykładów w sekcji PRZECZYTAJ i w animacji proponują własne zadania opisujące realną sytuację. Potrzebne informacje wyszukują w internecie,
każda grupa swój przykład umieszcza na arkuszach papieru w formie afiszu,
przedstawiciel każdej grupy umieszcza opracowany afisz na tablicy i omawia sytuację na nim przedstawioną,
uczniowie przedyskutowują na forum całej klasy zaproponowane sytuacje i ich rozwiązania,
nauczyciel zwraca uwagę na estetykę prac i poprawność zapisów.
Faza podsumowująca:,
uczniowie wskazują najciekawsze wg nich sytuacje, w których można zastosować funkcje trygonometryczne,
nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Sinus, cosinus i tangens kąta ostregoSinus, cosinus i tangens kąta ostrego
Wskazówki metodyczne:
materiał może być inspiracją do przygotowania przez uczniów prezentacji opisującej sposób wyznaczenia przez Eratostenesa obwodu Ziemi,
materiały zawarte w multimedium uczniowie mogą wykorzystać w przygotowaniu się do lekcji, umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.