Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak zbudowane są cząsteczki węglowodorów?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XII. Wstęp do chemii organicznej. Uczeń:
2) na podstawie wzoru sumarycznego, półstrukturalnego (grupowego), opisu budowy lub właściwości fizykochemicznych klasyfikuje dany związek chemiczny do: węglowodorów (nasyconych, nienasyconych, aromatycznych), związków jednofunkcyjnych (fluorowcopochodnych, alkoholi i fenoli, aldehydów i ketonów, kwasów karboksylowych, estrów, amin, amidów), związków wielofunkcyjnych (hydroksykwasów, aminokwasów, peptydów, białek, cukrów).
Zakres rozszerzony
XII. Wstęp do chemii organicznej. Uczeń:
2) na podstawie wzoru sumarycznego, półstrukturalnego (grupowego), opisu budowy lub właściwości fizykochemicznych klasyfikuje dany związek chemiczny do: węglowodorów (nasyconych, nienasyconych, aromatycznych), związków jednofunkcyjnych (fluorowcopochodnych, alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych, estrów, amin, amidów), związków wielofunkcyjnych (hydroksykwasów, aminokwasów, peptydów, białek, cukrów).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcie węglowodoru;
dokonuje podziału węglowodorów z uwagi na ich budowę oraz typ i liczbę wiązań pomiędzy atomami węgla;
na podstawie wzoru sumarycznego, półstrukturalnego (grupowego) lub opisu budowy klasyfikuje dany związek chemiczny do węglowodorów nasyconych, nienasyconych lub aromatycznych
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
animacja;
modelowanie;
technika termometr.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
modele kulkowo‑pręcikowe.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Gdzie występują węglowodory? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytania: Jak zbudowane są węglowodory? Jak sądzisz, czy są to wyłącznie struktury liniowe, czy mogą również tworzyć układy cykliczne?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują treści w e‑materiale w odniesieniu do pojęcia węglowodory. Chętny uczeń podaje interpretację tego pojęcia. Nauczyciel zwraca uwagę na podkreślenie sposobu łączenia się atomów węgla w cząsteczkach.
Uczniowie analizują treści w e‑materiale dotyczące pojęcia układu wiązań zdelokalizowanych oraz aromatyczności. Chętni uczniowie podają interpretację tych pojęć na forum klasy. Nauczyciel następnie wyjaśnia, że warunkiem, aby cząsteczka była aromatyczna jest: budowa pierścieniowa, płaska cząsteczka (hybrydyzacja spIndeks górny 22 atomu węgla) oraz spełnienie reguły 4n+2 (gdzie n jest liczbą naturalną) tzw. reguła Hückla.
Budowa modeli cząsteczek. Nauczyciel rozdaje uczniom modele kulkowo‑pręcikowe. Uczniowie układają wzory modelowe wskazanych przez nauczyciela węglowodorów. Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonania zadania u poszczególnych par uczniów.
Uczniowie w parach zapoznają się z animacją, po czym rozwiązują ćwiczenia dołączone do medium.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają samoprzylepnymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy? W ramach utrwalenia wiadomości zapoznają się ponownie z blokiem tekstowym zawartym w części „Przeczytaj”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może być wykorzystana podczas wykonywania zadania domowego lub przez uczniów nieobecnych na lekcji celem uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie związki nazywamy węglowodorami?
Za pomocą jakich wiązań mogą łączyć się atomy węgla z innymi atomami?
Nauczyciel przygotowuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów oraz samoprzylepne karteczki dla uczniów.