Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Justyna Mikołajczyk
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie obecności wiązań peptydowych w białkach (reakcja biuretowa)
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIX. Białka. Uczeń:
4) projektuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające na identyfikację białek (reakcja biuretowa i reakcja ksantoproteinowa).
Zakres rozszerzony
XIX. Białka. Uczeń:
4) projektuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające na identyfikację białek (reakcja biuretowa i reakcja ksantoproteinowa).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje reakcje wykrywające białka;
projektuje i przeprowadza doświadczenie na wykrywanie wiązań peptydowych;
opisuje mechanizm reakcji biuretowej.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
eksperyment uczniowski;
dyskusja;
burza mózgów;
analiza tekstu źródłowego;
ćwiczenia laboratoryjne;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
słuchawki;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda;
aparat fotograficzny/telefon komórkowy.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, np.: czy możemy wykryć wiązanie peptydowe w aminokwasach białkowych i dipeptydach? Dlaczego? O czym świadczy intensywność zabarwienia badanej próbki?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia –wiązanie peptydowe.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują tekst w e‑materiale – metody wykrywania wiązań peptydowych w żywności. Po samodzielnej pracy chętny lub wskazany uczeń omawia metodę biuretową, a inni uczniowie wyjaśniają pojęcia: wiązanie donorowo‑akceptorowe, związek kompleksowy.
Prowadzący odsyła uczniów do medium bazowego w e‑materiale (wirtualne laboratorium). Uczniowie w parach przeprowadzają reakcje biuretowe.
Eksperyment uczniowski. Nauczyciel dzieli uczniów np. na czteroosobowe grupy naukowców, w zależności od możliwości sali i jej wyposażenia. Grupy mają za zadanie zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia mającego na celu wykrycie wiązań peptydowych w produktach spożywczych. Projekt doświadczenia uczniowie szkicują w kartach pracy, po czym liderzy grup omawiają na forum propozycję grupy. Nauczyciel analizuje propozycje uczniów, ewentualnie koryguje błędy i na koniec akceptuje. Podczas wykonywanych eksperymentów prowadzący zajęcia nadzoruje przebieg pracy uczniów.
Uczniowie w kartach pracy formułują pytanie badawcze, hipotezę i wnioski po zakończeniu eksperymentu. Po zakończeniu pracy chętni uczniowie prezentują efekty pracy grup na forum. Nauczyciel kontroluje wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel zadaje pytanie do dyskusji: „Jakie zastosowanie ma metoda biuretowa”?
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
Co to jest reakcja charakterystyczna?
Na czym polega próba biuretowa?
O czym świadczy pozytywny wynik próby biuretowej w badanej próbce?
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania, które gromadzą w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudności ...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może być wykorzystane przez uczniów podczas przygotowywania się do lekcji, czy lekcji powtórzeniowej.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest reakcja charakterystyczna?
Na czym polega próba biuretowa?
O czym świadczy pozytywny wynik próby biuretowej w badanej próbce?
Karta pracy ucznia: