Scenariusz zajęć

Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Badanie obecności grup funkcyjnych w cząsteczkach cukrów prostych (monosacharydów)

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XX. Cukry. Uczeń:

4) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik potwierdzi właściwości redukujące np. glukozy; projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik potwierdzi obecność grup hydroksylowych w cząsteczce monosacharydu, np. glukozy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego celem jest sprawdzenie obecności grup hydroksylowych w cząsteczce cukru;

  • projektuje i przeprowadza doświadczenia, których wynik potwierdzi obecność grupy aldehydowej lub karbonylowej w cząsteczce cukru;

  • przewiduje produkt reakcji glukozy z kwasem azotowym(V) przeprowadzonej w podwyższonej temperaturze;

  • przewiduje produkt powstały w wyniku redukcji glukozy.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu;

  • słuchawki;

  • głośniki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel podaje uczniom pytanie: Co decyduje o tym, że dany cukier ma słodki smak? Dlaczego takiego smaku nie ma skrobia czy celuloza?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel prosi uczniów, aby zapisali wzór Fischera D‑glukozy w zeszycie i zaznaczyli występujące w nim grupy funkcyjne oraz podali metodę doświadczalną identyfikacji tych grup.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment chemiczny – „Wykrywanie grup hydroksylowych w glukozie i fruktozie”. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie wybierają odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne, a następnie układają instrukcję wykonania eksperymentu (przykładowa instrukcja dla nauczyciela w materiałach pomocniczych). Po wyznaczonym czasie, chętne osoby podają zasady wykonania na forum klasy – pozostali wraz z nauczycielem weryfikują poprawność merytoryczną, ostatecznie instrukcję zatwierdza nauczyciel. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równanie przeprowadzonej reakcji, wszystko zapisują w kartach pracy. Chętni uczniowie prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.

  2. Eksperyment chemiczny, praca w grupach – „Wykrywanie grupy aldehydowej w glukozie za pomocą próby Trommera”. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, uczniowie wybierają odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne, a następnie układają instrukcję wykonania eksperymentu (przykładowa instrukcja dla nauczyciela w materiałach pomocniczych). Po wyznaczonym czasie, chętne osoby podają zasady wykonania na forum klasy – pozostali wraz z nauczycielem weryfikują poprawność merytoryczną, ostatecznie instrukcję zatwierdza nauczyciel. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równanie przeprowadzonej reakcji (reakcję chemiczną w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej), wszystko zapisują w kartach pracy. Chętni uczniowie prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.

  3. Eksperyment chemiczny, praca w grupach – „Wykrywanie grupy aldehydowej w glukozie za pomocą próby Tollensa”. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, uczniowie wybierają odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne, a następnie układają instrukcję wykonania eksperymentu (przykładowa instrukcja dla nauczyciela w materiałach pomocniczych). Po wyznaczonym czasie, chętne osoby podają zasady wykonania na forum klasy – pozostali i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną, ostatecznie instrukcję zatwierdza nauczyciel. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, przeprowadzają eksperyment, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równanie przeprowadzonej reakcji (reakcję chemiczną w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej), wszystko zapisują w kartach pracy. Chętne osoby prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:

  • Za pomocą jakiego doświadczenia chemicznego można wykryć obecność grup hydroksylowych w cząsteczkach cukrów?

  • Za pomocą jakiego doświadczenia chemicznego można wykryć obecność grupy aldehydowej w cząsteczce glukozy?

  • Jak nazywa się produkt utlenienia glukozy z udziałem słabego utleniacza?

  • Jak nazywa się produkt utlenienia glukozy z udziałem silnego utleniacza?

  • Jak sporządzamy odczynnik Tollensa?

  • Jak sporządzamy odczynnik Trommera?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/nauczyłem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z tekstem bazowym i zawartością audiobooka.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobooka uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do lekcji lub do sprawdzianu. Medium może być również wykorzystane przez uczniów nieobecnych na lekcji jako uzupełnienie luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Za pomocą jakiego doświadczenia chemicznego można wykryć obecność grup hydroksylowych w cząsteczkach cukrów?

  • Za pomocą jakiego doświadczenia chemicznego można wykryć obecność grupy aldehydowej w cząsteczce glukozy?

  • Jak nazywa się produkt utlenienia glukozy z udziałem słabego utleniacza?

  • Jak nazywa się produkt utlenienia glukozy z udziałem silnego utleniacza?

  • Jak sporządzamy odczynnik Tollensa?

  • Jak sporządzamy odczynnik Trommera?

  1. Instrukcja do doświadczenia „Wykrywanie grup hydroksylowych w glukozie i fruktozie”:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, bagietka.

Odczynniki chemiczne: wodny roztwór siarczanu(VI) miedzi(II), wodny roztwór wodorotlenku sodu o stężeniu 2 mol/dmIndeks górny 3, stała glukoza, stała fruktoza, stała sacharoza, woda destylowana.

Przebieg doświadczenia:

  • Przygotowanie odczynnika Trommera - do probówki dodaj ok. 3 cmIndeks górny 3 wodnego roztwór wodorotlenku sodu o stężeniu 2 mol/dmIndeks górny 3i ok. 3 cmIndeks górny 3wodnegoroztworu siarczanu (VI) miedzi(II). Otrzymasz niebieski, koloidalny osad wodorotlenku miedzi(II).

  • Przygotowanie próby Trommera:

  • Do dwóch probówek wlej ok. 2 cmIndeks górny 3 odczynnika Trommera.

  • Do pierwszej probówki dodaj kilka cmIndeks górny 3 roztworu glukozy i zamieszaj bagietką. Zapisz obserwacje.

  • Doświadczenie powtórz, dodając do drugiej probówki roztwór fruktozy.

  1. Instrukcja do doświadczenia „Wykrywanie grupy aldehydowej w glukozie za pomocą próby Trommera”:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, bagietka, łaźnia wodna/zlewka z gorąca wodą.

Odczynniki chemiczne: wodny roztwór siarczanu(VI) miedzi(II), wodny roztwór  wodorotlenku sodu o stężeniu 2 mol/dmIndeks górny 3, stała glukoza, woda destylowana.

Przebieg doświadczenia:

  • Do probówki wlej ok. 2 cmIndeks górny 3 roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) i ok. 3 cmIndeks górny 3 roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu 2 mol/dmIndeks górny 3.

  • Dodaj następnie kilka cmIndeks górny 3 roztworu glukozy i zamieszaj bagietką.

  • Probówkę ogrzewaj w łaźni wodnej. Zanotuj obserwacje.

  1. Instrukcja do doświadczenia „Wykrywanie grupy aldehydowej w glukozie za pomocą próby Tollensa”:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, bagietka, łaźnia wodna/zlewka z gorącą wodą.

Odczynniki chemiczne: stały azotan(V) srebra(I), wodny roztwór wodorotlenku sodu o stężeniu 2 mol/dmIndeks górny 3, wodny roztwór amoniaku, stała glukoza, woda destylowana.

Przebieg doświadczenia:

  • Wsyp 1/3 łyżeczki glukozy/fruktozy do probówki, a następnie dodaj 3 cmIndeks górny 3 wody destylowanej, całość wymieszaj.

  • Przygotowanie odczynnika Tollensa - do probówki wlej ok. 1 cmIndeks górny 3 roztworu azotanu(V) srebra(I), kilka kropli roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu 2 mol/dmIndeks górny 3.

  • Następnie – stale mieszając – dodawaj kroplami wodny roztwór amoniaku do całkowitego roztworzenia strąconego osadu.

  • Przygotowanie próby Tollensa:

  • Do sporządzonego odczynnika Tollensa dodaj kilka cmIndeks górny 3 roztworu glukozy i zamieszaj bagietką.

  • Probówkę ogrzewaj w łaźni wodnej. Zanotuj obserwacje.

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karty pracy ucznia:

RbxxbGgfgWxrS

Plik PDF o rozmiarze 78.00 KB w języku polskim