Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, przedstawione na poniższym schemacie.
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne. Zapoznaj się z jego opisem.
RSn9n5DHhZjv7
R1P579M5opF2c
Na schemacie przedstawiono próbę Tollensa, podczas której fruktoza uległa utlenieniu do kwasu glukonowego, natomiast wodorotlenek diaminasrebra(I) zredukował się do metalicznego srebra.
1
Ćwiczenie 2
RFDQbWFzkMZug
R1CitiRwwrCiH
1
Ćwiczenie 3
Przeprowadzono doświadczenie, w którym otrzymano wodorotlenek miedzi(II), do którego następnie dodano roztwór substancji X. Po zamieszaniu szklaną bagietką, zaobserwowano roztworzenie niebieskiej, galaretowatej zawiesiny i pojawienie się szafirowego roztworu.
RYBDcIQSPfcOx
Opisane obserwacje dotyczą reakcji przeprowadzonej pomiędzy wodorotlenkiem miedzi(II) a substancją, która zawierała przynajmniej dwie grupy hydroksylowe przy sąsiadujących atomach węgla.
1
Ćwiczenie 4
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, przedstawione na poniższym schemacie.
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne. Zapoznaj się z opisem schematu.
R16NWgYOCW8JF
RN5rXxkJkVxkc
Na schemacie przedstawiono próbę Trommera, która pozwala określić, czy dany sacharyd wykazuje właściwości redukujące. Dzięki nim można m.in. wykazać aldozy, do których należy ryboza. W próbie Trommera dochodzi do redukcji tlenku miedzi(II) do tlenku miedzi(I), jeśli związek poddawany próbie wykazuje właściwości redukujące.
2
Ćwiczenie 5
Poniżej przedstawiono wzór półstrukturalny D‑rybozy, na którym zaznaczono pewną grupę funkcyjną.
RDjVJri6kt8ge
R1OVPdWfgcptT
RxIQvfh0AEBiX
RXid52SC4Kw522
Ćwiczenie 6
21
Ćwiczenie 7
Uzupełnij równania reakcji (próby Tollensa) produktami organicznymi, wybranymi spośród wzorów przedstawionych poniżej.
R5NROA39onRee
1)
R1I4C1e68KWRO
RGxgVWYKGeCn5
2)
Rt0aeI2SlG5Jq
RZgeF0m4OQd2B
3)
RVP2qWnrXc64B
R97UxdWs8oqQR
4)
R186uyUgXJtr5
R1T0l1LrlUxgM
R1DeC0zhcKVbU
31
Ćwiczenie 8
Poniżej przedstawiono wzory półstrukturalne dihydroksyacetonu i D‑glukozy. Zaproponuj metodę doświadczalną, która pozwoli na odróżnienie wodnych roztworów tych cukrów.
Zapoznaj się z opisem wzorów półstrukturalnych dihydroksyacetonu i D‑glukozy. Zaproponuj metodę doświadczalną, która pozwoli na odróżnienie wodnych roztworów tych cukrów.
RBHfau0gIx4Bd
R10R5PeY4XjUB
Dihydroksyaceton posiada dwie grupy hydroksylowe, które nie znajdują się przy sąsiadujących atomach węgla, natomiast D‑glukoza posiada przynajmniej dwie grupy hydroksylowe przy sąsiadujących atomach węgla.
Należy przygotować świeżo strącony wodorotlenek miedzi(II) i rozdzielić go do dwóch probówek. Do pierwszej probówki należy dodać wodny roztwór dihydroksyacetonu, a do drugiej D‑glukozy. Związki chemiczne, które posiadają przynajmniej dwie grupy hydroksylowe przy sąsiadujących atomach węgla w reakcji ze świeżo strąconym wodorotlenkiem miedzi(II), dają szafirowy związek kompleksowy. W związku z tym, po dodaniu do świeżo strąconego wodorotlenku miedzi(II) wodnego roztworu dihydroksyacetonu nie zaobserwujemy zmian, natomiast po dodaniu D‑glukozy niebieska galaretowata zawiesina roztworzy się i powstanie szafirowy roztwór.