Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, przedstawione na poniższym schemacie.
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne. Zapoznaj się z jego opisem.
RSn9n5DHhZjv7
Ilustracja przedstawiająca probówkę w drewnianej łapie zanurzoną w łaźni wodnej o temperaturze 60 stopni Celsjusza. Probówka zawiera świeżo strącony odczynnik Tollensa oraz wodny roztwór glukozy.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1P579M5opF2c
Zaznacz odpowiedź, w której prawidłowo opisano obserwacje. Możliwe odpowiedzi: 1. Na ściankach probówki pojawił się metaliczny nalot., 2. Wytrącił się ceglastoczerwony osad., 3. Powstał szafirowy roztwór., 4. Brak objawów reakcji.
Zaznacz odpowiedź, w której prawidłowo opisano obserwacje.
Na ściankach probówki pojawił się metaliczny nalot.
Wytrąca się ceglastoczerwony osad.
Powstał szafirowy roztwór.
Brak objawów reakcji.
Na schemacie przedstawiono próbę Tollensa, podczas której fruktoza uległa utlenieniu do kwasu glukonowego, natomiast wodorotlenek diaminasrebra(I) zredukował się do metalicznego srebra.
1
Ćwiczenie 2
RFDQbWFzkMZug
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1CitiRwwrCiH
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Sorbitol będący produktem redukcji glukozy posiada:
sześć grup hydroksylowych.
pięć grupy hydroksylowych i jedną grupę aldehydową.
pięć grup hydroksylowych i jedną grupę karboksylanową.
cztery grupy hydroksylowe i dwie grupy karboksylowe.
1
Ćwiczenie 3
Przeprowadzono doświadczenie, w którym otrzymano wodorotlenek miedzi(II), do którego następnie dodano roztwór substancji X. Po zamieszaniu szklaną bagietką, zaobserwowano roztworzenie niebieskiej, galaretowatej zawiesiny i pojawienie się szafirowego roztworu.
RYBDcIQSPfcOx
Zaznacz, które z wymienionych związków mogły zostać użyte jako substancja X. Możliwe odpowiedzi: 1. Etanol, 2. Fruktoza, 3. Propanal, 4. Propanon, 5. Glukoza, 6. Dihydroksyaceton, 7. Sacharoza
Zaznacz, które z wymienionych związków mogły zostać użyte jako substancja „X”.
etanol
fruktoza
propanal
propanon
glukoza
dihydroksyaceton
sacharoza
Opisane obserwacje dotyczą reakcji przeprowadzonej pomiędzy wodorotlenkiem miedzi(II) a substancją, która zawierała przynajmniej dwie grupy hydroksylowe przy sąsiadujących atomach węgla.
1
Ćwiczenie 4
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, przedstawione na poniższym schemacie.
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne. Zapoznaj się z opisem schematu.
R16NWgYOCW8JF
Ilustracja przedstawiająca probówkę zawierającą niebieski galaretowaty osad świeżo strąconego wodorotlenku miedzi(II) oraz wodny roztwór rybozy. Pod probówką znajduje się palnik.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RN5rXxkJkVxkc
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Zaznacz wszystkie obserwacje towarzyszące przebiegowi tego doświadczenia.
Na ściankach probówki pojawił się metaliczny nalot.
Wytrąca się ceglastoczerwony osad.
Wydzielił się charakterystyczny zapach.
Brak objawów reakcji.
Na schemacie przedstawiono próbę Trommera, która pozwala określić, czy dany sacharyd wykazuje właściwości redukujące. Dzięki nim można m.in. wykazać aldozy, do których należy ryboza. W próbie Trommera dochodzi do redukcji tlenku miedzi(II) do tlenku miedzi(I), jeśli związek poddawany próbie wykazuje właściwości redukujące.
2
Ćwiczenie 5
Poniżej przedstawiono wzór półstrukturalny D‑rybozy, na którym zaznaczono pewną grupę funkcyjną.
RDjVJri6kt8ge
Ilustracja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1OVPdWfgcptT
Uzupełnij zdania dotyczące zaznaczonej grupy funkcyjnej podkreślając prawidłowe słowa. Zaznaczona grupa funkcyjna to grupa aldehydowakarbonylowahydroksylowa. Po dodaniu wodnego roztworu D-rybozy do świeżo sporządzonego odczynnika Tollensa, grupa ta ulega redukcjiutlenieniu do grupy hydroksylowejkarboksylowej. Świadczy to o właściwościach redukującychutleniających D-rybozy.
Uzupełnij zdania dotyczące zaznaczonej grupy funkcyjnej podkreślając prawidłowe słowa. Zaznaczona grupa funkcyjna to grupa aldehydowakarbonylowahydroksylowa. Po dodaniu wodnego roztworu D-rybozy do świeżo sporządzonego odczynnika Tollensa, grupa ta ulega redukcjiutlenieniu do grupy hydroksylowejkarboksylowej. Świadczy to o właściwościach redukującychutleniających D-rybozy.
Uzupełnij zdania dotyczące zaznaczonej grupy funkcyjnej, podkreślając prawidłowe słowa.
Zaznaczona grupa funkcyjna to grupa {#aldehydowa}{hydroksylowa}. Po dodaniu wodnego roztworu D-rybozy do świeżo sporządzonego odczynnika Tollensa podczas ogrzewania, grupa ta ulega {redukcji}{#utlenieniu} do grupy {hydroksylowej}{#karboksylowej}. Świadczy to o właściwościach {#redukujących}{utleniających} D-rybozy.
RxIQvfh0AEBiX
Uzupełnij zdania dotyczące D-rybozy, zaznaczając prawidłowe słowa. D-ryboza zaliczana do aldopentoz posiada grupę aldehydowąhydroksylową. Po dodaniu wodnego roztworu D-rybozy do świeżo sporządzonego odczynnika Tollensa podczas ogrzewania, grupa ta ulega redukcjiutlenieniu do grupy hydroksylowejkarboksylowej. Świadczy to o właściwościach redukującychutleniających D-rybozy.
Uzupełnij zdania dotyczące D-rybozy, zaznaczając prawidłowe słowa. D-ryboza zaliczana do aldopentoz posiada grupę aldehydowąhydroksylową. Po dodaniu wodnego roztworu D-rybozy do świeżo sporządzonego odczynnika Tollensa podczas ogrzewania, grupa ta ulega redukcjiutlenieniu do grupy hydroksylowejkarboksylowej. Świadczy to o właściwościach redukującychutleniających D-rybozy.
Uzupełnij zdania dotyczące D-rybozy, zaznaczając prawidłowe słowa.
D-ryboza zaliczana do aldopentoz posiada grupę {#aldehydową}{hydroksylową}. Po dodaniu wodnego roztworu D-rybozy do świeżo sporządzonego odczynnika Tollensa podczas ogrzewania, grupa ta ulega {redukcji}{#utlenieniu} do grupy {hydroksylowej}{#karboksylowej}. Świadczy to o właściwościach {#redukujących}{utleniających} D-rybozy.
RXid52SC4Kw522
Ćwiczenie 6
Wstaw w tekst odpowiednie wyrażenia. W wyniku reakcji glukozy z wodorotlenkiem miedzi(II), w temperaturze pokojowej powstaje 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa o barwie 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa, co świadczy o występowaniu przynajmniej dwóch grup 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa w cząsteczce tego cukru. W wyniku ogrzewania probówki, zawierającej badaną substancję i wodorotlenek miedzi(II), przeprowadza się próbę 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa. Jej pozytywny wynik w przypadku glukozy świadczy o jej właściwościach 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa, co wiąże się z występowaniem grupy 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa w cząsteczce. W trakcie tej reakcji glukoza utlenia się do 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa, zaś wodorotlenek miedzi(II) redukuje się do 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa, który jest 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa osadem. Właściwości redukujące glukozy można potwierdzić również przeprowadzając próbę 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa. Jej pozytywny wynik obserwuje się w postaci metalicznego nalotu na ściankach probówki, co świadczy o powstaniu 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa.
Wstaw w tekst odpowiednie wyrażenia. W wyniku reakcji glukozy z wodorotlenkiem miedzi(II), w temperaturze pokojowej powstaje 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa o barwie 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa, co świadczy o występowaniu przynajmniej dwóch grup 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa w cząsteczce tego cukru. W wyniku ogrzewania probówki, zawierającej badaną substancję i wodorotlenek miedzi(II), przeprowadza się próbę 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa. Jej pozytywny wynik w przypadku glukozy świadczy o jej właściwościach 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa, co wiąże się z występowaniem grupy 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa w cząsteczce. W trakcie tej reakcji glukoza utlenia się do 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa, zaś wodorotlenek miedzi(II) redukuje się do 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa, który jest 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa osadem. Właściwości redukujące glukozy można potwierdzić również przeprowadzając próbę 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa. Jej pozytywny wynik obserwuje się w postaci metalicznego nalotu na ściankach probówki, co świadczy o powstaniu 1. kwasu glukonowego, 2. tlenku miedzi(II), 3. roztwór, 4. karboksylowa, 5. brązowej, 6. Tollensa, 7. Trommera, 8. kwasu glukarowego, 9. szafirowej, 10. sorbitolu, 11. aldehydowej, 12. miedzi, 13. brunatnoczerwonym, 14. białej, 15. hydroksylowych, 16. związek kompleksowy, 17. ceglastoczerwonym, 18. utleniających, 19. tlenku miedzi(I), 20. osad, 21. redukujących, 22. srebra, 23. karbonylowa.
W wyniku reakcji glukozy z wodorotlenkiem miedzi(II), w temperaturze pokojowej powstaje ........................................ o barwie ........................................, co świadczy o występowaniu przynajmniej dwóch grup ........................................ w cząsteczce tego cukru. W wyniku ogrzewania probówki, zawierającej badaną substancję i wodorotlenek miedzi(II), przeprowadza się próbę ......................................... Jej pozytywny wynik w przypadku glukozy świadczy o jej właściwościach ........................................, co wiąże się z występowaniem grupy ........................................ w cząsteczce. W trakcie tej reakcji glukoza utlenia się do ........................................, zaś wodorotlenek miedzi(II) redukuje się do ........................................, który jest ........................................ osadem. Właściwości redukujące glukozy można potwierdzić również przeprowadzając próbę ......................................... Jej pozytywny wynik obserwuje się w postaci metalicznego nalotu na ściankach probówki, co świadczy o powstaniu .........................................
21
Ćwiczenie 7
Uzupełnij równania reakcji (próby Tollensa) produktami organicznymi, wybranymi spośród wzorów przedstawionych poniżej.
R5NROA39onRee
Ilustracja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1)
R1I4C1e68KWRO
Ilustracja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RGxgVWYKGeCn5
Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B, 3. C, 4. D
Zaznacz prawidłowe stwierdzenie.
A
B
C
D
2)
Rt0aeI2SlG5Jq
Ilustracja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RZgeF0m4OQd2B
Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B, 3. C, 4. D
A
B
C
D
3)
RVP2qWnrXc64B
Ilustracja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R97UxdWs8oqQR
Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B, 3. C, 4. D
A
B
C
D
4)
R186uyUgXJtr5
Ilustracja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1T0l1LrlUxgM
Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B, 3. C, 4. D
A
B
C
D
R1DeC0zhcKVbU
Uzupełnij tekst dotyczący próby Tollensa. W próbie Tollensa wykorzystywany jest odczynnik Tollensa, który przygotowuje się bezpośrednio przed wykonywaniem testu poprzez dodanie wody Tu uzupełnij do roztworu azotanu(V) Tu uzupełnij. Reakcji z odczynnikiem ulegają cukry o właściwościach Tu uzupełnij, takie jak glukoza, mannoza, laktoza. Grupa aldehydowa CHO ulega utlenieniu do grupy karboksylanowej, z kolei kationy srebra redukują się do srebra metalicznego, powstaje tak zwane Tu uzupełnij.
Uzupełnij tekst dotyczący próby Tollensa. W próbie Tollensa wykorzystywany jest odczynnik Tollensa, który przygotowuje się bezpośrednio przed wykonywaniem testu poprzez dodanie wody Tu uzupełnij do roztworu azotanu(V) Tu uzupełnij. Reakcji z odczynnikiem ulegają cukry o właściwościach Tu uzupełnij, takie jak glukoza, mannoza, laktoza. Grupa aldehydowa CHO ulega utlenieniu do grupy karboksylanowej, z kolei kationy srebra redukują się do srebra metalicznego, powstaje tak zwane Tu uzupełnij.
Uzupełnij tekst dotyczący próby Tollensa.
W próbie Tollensa wykorzystywany jest odczynnik Tollensa, który przygotowuje się bezpośrednio przed wykonywaniem testu poprzez dodanie wody ........................ do roztworu azotanu(V) ............. Reakcji z odczynnikiem ulegają cukry o właściwościach .........................., takie jak glukoza, mannoza, laktoza. Grupa aldehydowa CHO ulega utlenieniu do grupy karboksylanowej, z kolei kationy srebra redukują się do srebra metalicznego, powstaje tak zwane ...............................
31
Ćwiczenie 8
Poniżej przedstawiono wzory półstrukturalne dihydroksyacetonu i D‑glukozy. Zaproponuj metodę doświadczalną, która pozwoli na odróżnienie wodnych roztworów tych cukrów.
Zapoznaj się z opisem wzorów półstrukturalnych dihydroksyacetonu i D‑glukozy. Zaproponuj metodę doświadczalną, która pozwoli na odróżnienie wodnych roztworów tych cukrów.
RBHfau0gIx4Bd
Ilustracja przedstawiająca dwa związki. Pierwszy to dihydroksyaceton zbudowany z atomu węgla połączonego za pomocą wiązania podwójnego z atomem tlenu oraz podstawiony dwiema grupami . Drugi związek to D-glukoza w projekcji Fischera: grupa CHO połączona z pionową linią skierowaną do dołu, która symbolizuje łańcuch węglowy i na końcu łączy się z grupą . Wspomnianą linię przecinają cztery krótkie poziome, prostopadłe linie. Po prawej stronie linii od góry kolejno podstawniki: OH, H, OH oraz OH.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R10R5PeY4XjUB
Odpowiedź:
(Uzupełnij).
Odpowiedź:
Dihydroksyaceton posiada dwie grupy hydroksylowe, które nie znajdują się przy sąsiadujących atomach węgla, natomiast D‑glukoza posiada przynajmniej dwie grupy hydroksylowe przy sąsiadujących atomach węgla.
Należy przygotować świeżo strącony wodorotlenek miedzi(II) i rozdzielić go do dwóch probówek. Do pierwszej probówki należy dodać wodny roztwór dihydroksyacetonu, a do drugiej D‑glukozy. Związki chemiczne, które posiadają przynajmniej dwie grupy hydroksylowe przy sąsiadujących atomach węgla w reakcji ze świeżo strąconym wodorotlenkiem miedzi(II), dają szafirowy związek kompleksowy. W związku z tym, po dodaniu do świeżo strąconego wodorotlenku miedzi(II) wodnego roztworu dihydroksyacetonu nie zaobserwujemy zmian, natomiast po dodaniu D‑glukozy niebieska galaretowata zawiesina roztworzy się i powstanie szafirowy roztwór.