R1Uj4VnDrsrk1
Nagranie dźwiękowe dotyczy badania obecności grup funkcyjnych w cząsteczkach cukrów.
Audiobook pt. „Badanie obecności grup funkcyjnych w cząsteczkach cukrów”
Źródło: P. Dzwoniarek, opracowano na podstawie: Sękowski S., Na przełaj przez chemię, Warszawa 1989, s. 299-309, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 1
R16EJk5TtgPTi
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RHzt4Ozfb8Nbe
Zaznacz nazwy cukrów, które po wprowadzeniu do niebieskiej, galaretowatej zawiesiny wodorotlenku miedzi(II) spowodują utworzenie szafirowego roztworu. Możliwe odpowiedzi: 1. 1,3-dihydroksypropan-2-on, 2. glukoza, 3.
Ćwiczenie 2

Zadaniem ucznia było doświadczalne zidentyfikowanie zawartości czterech probówek, w których znajdowały się:

  • wodny roztwór etanolu;

  • wodny roztwór etanalu;

  • wodny roztwór glicerolu;

  • wodny roztwór glukozy.

Jedynymi substancjami, które uczeń posiadał, były wodorotlenek sodu i wodny roztwór siarczanu(VI) miedzi(II). Połączył je, dzięki czemu otrzymał niebieską, galaretowatą zawiesinę wodorotlenku miedzi(II):

CuSO4+2 NaOHCu(OH)2+Na2SO4

Uczeń wprowadził otrzymany wodorotlenek do czterech probówek, a następnie dodał badane substancje. Obserwacje umieścił w tabeli. Następnie probówki ogrzał i również zapisał obserwacje.

Przeanalizuj przedstawioną poniżej tabelę, zawierającą zapisane obserwacje, a następnie wpisz nazwy identyfikowanych substancji.

RLtFNikgAlhG2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.