Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Główne regiony rolnicze Polski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
7) wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia główne regiony rolnicze Polski,
porównuje regiony rolnicze Polski pod względem struktury upraw i chowu zwierząt gospodarskich oraz wyznacza ich cechy wspólne,
ocenia znaczenie czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych w kształtowaniu się głównych regionów rolniczych Polski.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, odwrócona klasa
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach (lub w grupach), praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), atlasy geograficzne, mapa ścienna Polski
Materiały pomocnicze
Bański J., Geografia rolnictwa Polski, PWE, Warszawa 2007.
Poczta W., Bartkowiak N., Regionalne zróżnicowanie rolnictwa w Polsce, „Journal of Agribusiness and Rural Development” 2012, z. 1 (23), s. 95–109.
Rudnicki R, Rolnictwo Polski. Studium statystyczno‑przestrzenne, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2016.
Sola W., Szczęsny R., Geografia rolnictwa Polski, WSiP, Warszawa 1976.
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie informacji na temat głównych regionów rolniczych w Polsce. W tym celu poleca zapoznać się z tym e‑materiałem oraz wskazanymi w scenariuszu materiałami źródłowymi.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie wiadomości na temat czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych rozwoju rolnictwa w Polsce oraz kompleksów rolniczej przydatności gleb.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na 12 grup. Każdej grupie przydziela inny region rolniczy (w przypadku mniejszej liczby uczniów można wyznaczyć mniejszą liczbę grup i przedzielić im np. po dwa regiony). Uczniowie mają 5 minut na powtórzenie wiadomości, wspólny dialog i wymianę między sobą informacji o poszczególnych regionach.
Następnie nauczyciel prosi każdą grupę o charakterystykę przydzielonych im regionów rolniczych. Oprócz ustnego opisu uczniowie wskazują je na ściennej mapie Polski. Każda charakterystyka powinna uwzględniać m.in. strukturę upraw i chowu zwierząt, a także czynniki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze wpływające na rozwój rolnictwa w tych regionach.
Po zakończeniu prezentacji każdej z grup inni uczniowie oraz nauczyciel włączają się do dyskusji, zgłaszając swoje uwagi. Nad przebiegiem wykonania zadania czuwa nauczyciel.
Jednocześnie zespoły mają za zadanie sporządzać syntetyczne notatki w zeszytach przedmiotowych i zaznaczać cechy wspólne omawianych regionów.
Kiedy uczniowie sporządzą notatki, nauczyciel inicjuje dyskusję na temat cech wspólnych różnych regionów rolniczych Polski, w której aktywnie biorą udział wszystkie grupy. Uczniowie, korzystając z dostępnych źródeł informacji, dyskutują także na temat wpływu czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski.
W następnej części lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku „Sprawdź się”. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka z nich.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez wyświetlenie na tablicy interaktywnej treści e‑materiału.
Przypomnienie celów zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji, uwzględniająca ich przygotowanie do zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Nauczyciel może w trakcie całej lekcji wyświetlać grafikę na tablicy interaktywnej. Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas zróżnicowanych tematycznie zajęć dotyczących rolnictwa (zakres podstawowy: X. 1, X. 2; zakres rozszerzony: X. 1).