Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pierwiastki wielomianu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Uczeń
5) znajduje pierwiastki całkowite wielomianu o współczynnikach całkowitych;
a ponadto:
1) znajduje pierwiastki całkowite i wymierne wielomianu o współczynnikach całkowitych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pierwiastek wielomianu,
oblicza pierwiastki wielomianu w najprostszych przypadkach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa
burza mózgów
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają definicję równania z jedną niewiadomą.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą odwróconej klasy. Najpierw wymieniają się między sobą wiadomościami, dotyczącymi wyznaczania pierwiastków wielomianu, które przygotowali w domu.
Teraz uczniowie pracują w grupach 6 osobowych i omawiają przykłady z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie metodą pucharową grają w grę edukacyjną. Najpierw wyłaniają najlepszego gracza w swojej grupie, a następnie zwycięzcę w całej klasie.
Uczniowie w tych samych grupach rozwiązują zadania interaktywne. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące sposobu wyznaczanie równania kwadratowego.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi prezentujące przykład i rozwiązanie) dotyczące pierwiastków wielomianu.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Gra edukacyjna moze być pracą domową dla uczniów.