Dla nauczyciela
Autor: Henryk Dąbrowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Twierdzenie Talesa
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
7) stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna pojęcie i stosuje twierdzenie o stosunku pól trójkątów o równych wysokościach
zna i stosuje twierdzenie Talesa
przeprowadza dowód twierdzenia Talesa
oblicza długości odcinków na podstawie twierdzenia Talesa
konstruuje odcinki, wykorzystując twierdzenie Talesa
przeprowadza dowody geometryczne
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie pojęcia proporcji oraz odcinków proporcjonalnych.
Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie równoległoboku i przecięcie dwóch jego przeciwległych boków prostą równoległą do dwóch pozostałych boków oraz o sformułowanie wniosku dotyczącego długości odciętych od tych boków odcinków. Podobne ćwiczenie poleca wykonać dla trójkąta równoramiennego i prostej równoległej do podstawy tego trójkąta, a następnie prostej równoległej do jednego z ramion trójkąta.
Po wykonaniu ćwiczeń wprowadzających nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel podaje założenia twierdzenia Talesa, a następnie tak kieruje dyskusją, żeby w efekcie uczniowie sformułowali tezę twierdzenia.
Nauczyciel formułuje twierdzenie Talesa. Podaje twierdzenie o równości pól trójkątów o wspólnej podstawie i równych wysokościach oraz twierdzenie o stosunku pól trójkątów o wspólnej wysokości. Poleca uczniom uzasadnić tezy tych twierdzeń.
Nauczyciel informuje uczniów, że poznane twierdzenia wystarczą do udowodnienia twierdzenia Talesa.
Uczniowie w grupach, przy jak najmniejszej pomocy nauczyciela, dowodzą twierdzenia Talesa.
Nauczyciel poleca uruchomić Film i prosi o wykonanie dołączonych poleceń.
Następnie nauczyciel omawia przykłady zastosowania twierdzenia Talesa. Szczególną uwagę zwraca na konstrukcję czwartego odcinka proporcjonalnego.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć oraz przeprowadzili dowód zależności omawianej we wstępie.
Materiały pomocnicze:
Trójkąty i ich własnościTrójkąty i ich własności
Wskazówki metodyczne:
Można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem. Film edukacyjny o Talesie można wykorzystać do przeprowadzenia lekcji skorelowanej z lekcją filozofii, gdzie zaprezentowane zostaną główne założenia ontologiczne koncepcji filozoficznej Talesa.