Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podgórna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wartości funkcji trygonometrycznych wybranych kątów rozwartych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VII. Trygonometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od do , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów , , ;
4) korzysta z wzorów , ;
6) oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wylicza wartości funkcji trygonometrycznych kątów , , korzystając z definicji funkcji trygonometrycznych;
stosuje związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta;
wykorzystuje wartości funkcji trygonometrycznych kątów , i do wyznaczania długości odcinków w trójkątach prostokątnych;
analizuje metody obliczania wartości kątów , , oraz wybiera najefektywniejszą.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
wykład informacyjny;
burza mózgów;
pokaz multimedialny;
praca pod kontrolą nauczyciela.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
rzutnik multimedialny;
e–podręcznik.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają definicje funkcji trygonometrycznych (zapisują je na tablicy).
Uczniowie podają związki między funkcjami trygonometrycznymi (zapisują je na tablicy).
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna :
Nauczyciel dzieli uczniów na 3–osobowe grupy.
Każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie w grupach analizują wyznaczanie wartości kątów , , oraz przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.
Po dyskusji zapisują w formie tabeli wartości funkcji trygonometrycznych wybranych kątów rozwartych.
Uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela; uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Sinus, cosinus i tangens kąta ostregoSinus, cosinus i tangens kąta ostrego
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą obejrzeć animację w celu przypomnienia sobie wiadomości przed sprawdzianem.