Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Podgórna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wartości funkcji trygonometrycznych wybranych kątów rozwartych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VII. Trygonometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°;

4) korzysta z wzorów sin2α+cos2α=1, tgα=sinαcosα;

6) oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wylicza wartości funkcji trygonometrycznych kątów 120°, 135°, 150° korzystając z definicji funkcji trygonometrycznych;

  • stosuje związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta;

  • wykorzystuje wartości funkcji trygonometrycznych kątów 30°, 45°60° do wyznaczania długości odcinków w trójkątach prostokątnych;

  • analizuje metody obliczania wartości kątów 120°, 135°, 150° oraz wybiera najefektywniejszą.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • wykład informacyjny;

  • burza mózgów;

  • pokaz multimedialny;

  • praca pod kontrolą nauczyciela.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • e–podręcznik.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie przypominają definicje funkcji trygonometrycznych (zapisują je na tablicy).

  2. Uczniowie podają związki między funkcjami trygonometrycznymi (zapisują je na tablicy).

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna :

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 3–osobowe grupy.

  2. Każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji „Przeczytaj”.

  3. Uczniowie w grupach analizują wyznaczanie wartości kątów 120°, 135°, 150° oraz przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.

  4. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.

  5. Po dyskusji zapisują w formie tabeli wartości funkcji trygonometrycznych wybranych kątów rozwartych.

  6. Uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem.

  7. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela; uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą obejrzeć animację w celu przypomnienia sobie wiadomości przed sprawdzianem.