Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Uczyć, bawiąc… – o humorze w Gargantui i Pantagruelu Françoisa Rabelais’go. Historia dwóch olbrzymów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zapoznaje się z dziełem Françoisa Rabelais’go Gargantua i Pantagruel;
sporządza mapę myśli związaną z bohaterami lektury;
redaguje opis obrazu Dzieciństwo Gargantui;
układa plan wystąpienia, w którym wykaże, że powieść Françoisa Rabelais’go realizuje założenia głównego hasła humanistów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel informuje uczniów:
Tadeusz Boy‑Żeleński pisał:
Filozofia Rabelais’go streszcza się w jednym słowie: kult życia, kult fanatyczny, radosny, taki, jaki może być u człowieka, który po latach – jak jego epoka po wiekach – niewoli strząsnął z siebie dławiące jarzmo; kult życia rozkoszujący się pełnią rozwoju wszystkich ludzkich sił i instynktów.
Prosi uczniów o odszukanie w różnych źródłach informacji na temat twórczości Rabelais’go i zapisanie argumentów na poparcie bądź zaprzeczenie słów Żeleńskiego.Uczniowie zapoznają się z dziełem Françoisa Rabelais’go Gargantua i Pantagruel.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły. Prosi obie grupy o przygotowanie map myśli związanych z bohaterami utworu. Jeden zespół tworzy mapę na temat Pantagruela, drugi - na temat Gargantui.
Chętne osoby przedstawiają prace wykonane w domu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel udostępnia uczniom słuchowisko. Na jego podstawie uczestnicy lekcji w parach wykonują polecenie 1 i 2. Chętna osoba przedstawia omówienie poleceń.
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe zespoły. Każdy z nich pracuje nad odpowiedziami do zadań 1‑7 z sekcji „Sprawdź się”. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Nauczyciel pokazuje za pomocą rzutnika obraz Dzieciństwo Gargantui. Prosi uczniów o zredagowanie opisu obrazu oraz odniesienie się do tematu lekcji - w jaki sposób obraz ukazuje humor powieści.
Praca domowa:
Ułóż plan wystąpienia, w którym wykażesz, że powieść Françoisa Rabelais'go ośmiesza reguły współczesnego pisarzowi życia społecznego.
Materiały pomocnicze:
https://e‑teatr.pl/gargantua‑i-pantagruel‑s24165
https://culture.pl/pl/wydarzenie/gargantua‑i-pantagruel‑swiat‑mezczyzn‑oczami‑kobiet
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.