Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Autoportret człowieka późnej nowoczesności w polskiej poezji współczesnej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje, w jaki sposób w polskiej poezji współczesnej odzwierciedla się relacja człowieka z rzeczywistością;
zinterpretuje wiersz Marcina Świetlickiego, zwracając uwagę na konstrukcję podmiotu lirycznego i kontekst historyczny;
wyjaśni, w jaki sposób pojęcie „płynna nowoczesność” odnosi się do ujęcia roli poety i poezji w utworze Andrzeja Sosnowskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed zajęciami:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat: Człowiek późnej nowoczesności.
Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji na temat: Fenomen popularności poezji Marcina Świetlickiego.
Nauczyciel wskazuje uczniom na znaczenie ujęcia doświadczenia egzystencjalnego współczesnego człowieka w poezji Marcina Świetlickiego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy. Wraz z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Nauczyciel może na wstępie zbadać wiedzę uczniów na temat późnej nowoczesności, płynnej nowoczesności i ponowoczesności (rozumienie terminów, odniesienia do postmodernizmu w literaturze).
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi wybraną osobę o wyjaśnienie rozumienia terminu płynna nowoczesność, w ujęciu Zygmunta Baumana.
Nauczyciel podkreśla znaczenie koncepcji płynnej nowoczesności dla opisania kondycji człowieka późnej nowoczesności (w odniesieniu do tytułu lekcji).
Może też zaproponować uczniom stworzenie mapy myśli dla omawianych wierszy Świetlickiego i Sosnowskiego – mapa ma obrazować cechy rzeczywistości późnej nowoczesności i cechy człowieka, który z tą rzeczywistością musi się skonfrontować.
Uczniowie zapoznają się z animacją, następnie wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje. Polecenia te mogą zostać wykonane wspólnie – w formie dyskusji moderowanej przez nauczyciela.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia 1‑7. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Ćwiczenie 8 (Czy poezja współczesna jest bezradna wobec zmieniającej się rzeczywistości? Czy też znajduje własny sposób nawiązania z nią relacji? Do czego potrzebna jest współczesnemu człowiekowi. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do wiersza Andrzeja Sosnowskiego.) może zostać wykonane w formie debaty oksfordzkiej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie charakterystyki człowieka późnej nowoczesności – w odniesieniu do koncepcji płynnej nowoczesności. Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o podsumowanie tematu: Jaki autoportret człowieka późnej nowoczesności wylania się z omawianych wierszy polskich poetów?
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom odczytanie wybranych wierszy innych poetów współczesnych, w których temat kondycji człowieka współczesnego jest tematem wiodącym.
Praca domowa:
Napisz wypracowanie na temat: Czy w erze płynnej nowoczesności autorytety nie mają już znaczenia?
Materiały pomocnicze:
Mistrz świata. Szkice o twórczości Marcina Świetlickiego, pod red. P. Śliwińskiego, Poznań 2011.
Andrzej Sosnowski, Trop w trop: rozmowy z Andrzejem Sosnowskim, Wrocław 2010.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Animacja”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.