Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Podsumowanie wiadomości o wodorze
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , ), chloru, siarki z metalami (, , , , , ).
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , , ), chloru, bromu i siarki z metalami (, , , , , ); chloru z wodą.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia izotopy wodoru i porównuje ich budowę;
analizuje właściwości fizykochemiczne wodoru;
przedstawia główne metody otrzymywania wodoru oraz jego zastosowanie.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
wirtualne laboratorium;
prezentacja multimedialna;
metoda lekcji odwróconej;
kieszeń i szuflada.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/marker;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na trzy grupy zadaniowe:
I grupa – opisuje odkrycie wodoru i jego izotopy oraz właściwości fizykochemiczne;
II grupa – podaje przykłady związków wodoru oraz występowanie wodoru;
III grupa – opisuje otrzymywanie wodoru, z podaniem równań reakcji chemicznych oraz zastosowanie wodoru.
Zadaniem uczniów jest stworzenie prezentacji multimedialnych. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kryteriami oceny prezentacji (patrz w materiałach pomocniczych). Uczniowie mogą korzystać z różnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału.
Faza wstępna:
Uczniowie razem z nauczycielem ustalają cele lekcji, które zapisują i załączają do portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie prezentują efekty swojej pracy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Po wystąpieniu danej grupy, uczniowie mogą zadawać pytania do danej grupy, dokonują oceny. Nauczyciel monitoruje przebieg tej części lekcji.
Nauczyciel proponuje uczniom pracę w parach z wirtualnym laboratorium – uczniowie rozwiązują problem badawczy: Czy w reakcji magnezu z kwasem chlorowodorowym można otrzymać wodór? Obserwacje, wyniki i wnioski zapisują w dzienniczku wirtualnym.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne kwestie, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom małe, samoprzylepne karteczki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia małymi, samoprzylepnymi karteczkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Praca domowa:
Uczniowie pozostałe ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”, których nie wykonali podczas lekcji, rozwiązują w domu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie wirtualne laboratorium mogą wykorzystać podczas przygotowania się do lekcji czy pracy kontrolnej, natomiast uczniowie nieobecni na lekcji medium mogą wykorzystać do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje małe, samoprzylepne karteczki dla uczniów.
Kryteria oceny prezentacji multimedialnej:
poprawność merytoryczna (zgodność z tematem; dostosowana do możliwości odbiorców, wyczerpanie tematu);
język prezentacji (specjalistyczna terminologia, poprawność językowa);
konkretność (zdania krótkie – równoważnikowe, hasła);
atrakcyjność (wielkość czcionki, układ treści na slajdzie, tempo wyświetlania, przejścia slajdu, wzorce slajdów);
estetyka (animacje, grafika, kolor, dźwięk);
prezentacja każdej z grup powinna mieć max. sześć slajdów;
czas prezentacji (wykorzystanie zaplanowanego czasu – 3 min.).