Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Teoria Brønsteda‑Lowry'ego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:
klasyfikuje substancje jako kwasy lub zasady zgodnie z teorią Brønsteda‑Lowry’ego; wskazuje sprzężone pary kwas – zasada.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest teoria Brønsteda-Lowry’ego;
wykazuje różnice między protonobiorcą a protonodawcą;
proponuje sprzężone pary kwas‑zasada.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna;
IBSE (nauczanie przez dociekanie naukowe).
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
film;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel korzysta z wprowadzenia do e‑materiału, zaciekawia tematem zadając uczniom przykładowe pytania: jakie poznali do tej pory teorie kwasowo‑zasadowe i jak w tych teoriach jest definiowany kwas i zasada
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Zadają intuicyjne pytania odnoszące się do kwasów i zasad oraz do tego, jakie mogą wystąpić reakcje pomiędzy nimi.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla pytanie na rzutniku: czym są sprzężone pary kwas‑zasada? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje za pomocą podniesienia ręki.
Po przeprowadzeniu ankiety nauczyciel wyświetla jej wynik, prosi również chętną lub wybraną osobę o uzasadnienie podania swojej odpowiedzi.
Uczniowie zapoznają się z filmem dotyczącym teorii Brønsteda-Lowry’ego, na podstawie którego poznają, w jaki sposób teoria Brønsteda-Lowry’ego definiuje kwasy i zasady oraz nauczą się je rozpoznawać wg tej teorii. Film podaje również odpowiedź na pytanie z ankiety.
Uczniowie w parach sprawdzają, co zapamiętali w trakcie filmu, rozwiązując załączone do multimedium dwa polecenia.
Nauczyciel podaje uczniom różne przykłady, np. hydroliza fluorku potasu, reakcja amoniaku z wodą, reakcja kwasu azotowego(III) z wodą. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy, zapisują równania reakcji i wyjaśniają przebieg reakcji z podaniem sprzężonych par.
Nauczyciel zadaje uczniom polecenie: Udowodnij, że jon HSOIndeks dolny 33Indeks górny --jest związkiem amfiprotycznym. Chętny uczeń podchodzi do tablicy, zapisuje równanie reakcji chemicznej i wyjaśnia dlaczego ten jon jest jonem amfiprotycznym.
Nauczyciel ponownie wyświetla pytanie zadane na początku lekcji. Prosi uczniów o to, by raz jeszcze udzielili na nie odpowiedzi, i wyświetla wyniki obu ankiet.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel prosi uczniów o skomentowanie wyniku ankiety. Prosi te osoby, których wynik różnił się za pierwszym i drugim razem, dlaczego najpierw podały inną odpowiedź. Z czego to wynikało? Czym się sugerowali? Uczniowie argumentują swoje wybory.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego dziś się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe zadania z e‑materiału – zestaw ćwiczeń.
Materiały pomocnicze:
K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna : cząsteczki, materia, reakcje, tłum. J. Kuryłowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium w sekcji „Film samouczek” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału w temacie „Teoria Brønsteda-Lowry'ego”.