Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Teoria Brønsteda‑Lowry'ego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:

  1. klasyfikuje substancje jako kwasy lub zasady zgodnie z teorią Brønsteda‑Lowry’ego; wskazuje sprzężone pary kwas – zasada.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest teoria Brønsteda-Lowry’ego;

  • wykazuje różnice między protonobiorcą a protonodawcą;

  • proponuje sprzężone pary kwas‑zasada.

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna;

  • IBSE (nauczanie przez dociekanie naukowe).

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja;

  • technika zdań podsumowujących;

  • film;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel korzysta z wprowadzenia do e‑materiału, zaciekawia tematem zadając uczniom przykładowe pytania: jakie poznali do tej pory teorie kwasowo‑zasadowe i jak w tych teoriach jest definiowany kwas i zasada

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Zadają intuicyjne pytania odnoszące się do kwasów i zasad oraz do tego, jakie mogą wystąpić reakcje pomiędzy nimi.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla pytanie na rzutniku: czym są sprzężone pary kwas‑zasada? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje za pomocą podniesienia ręki.

  2. Po przeprowadzeniu ankiety nauczyciel wyświetla jej wynik, prosi również chętną lub wybraną osobę o uzasadnienie podania swojej odpowiedzi.

  3. Uczniowie zapoznają się z filmem dotyczącym teorii Brønsteda-Lowry’ego, na podstawie którego poznają, w jaki sposób teoria Brønsteda-Lowry’ego definiuje kwasy i zasady oraz nauczą się je rozpoznawać wg tej teorii. Film podaje również odpowiedź na pytanie z ankiety.

  4. Uczniowie w parach sprawdzają, co zapamiętali w trakcie filmu, rozwiązując załączone do multimedium dwa polecenia.

  5. Nauczyciel podaje uczniom różne przykłady, np. hydroliza fluorku potasu, reakcja amoniaku z wodą, reakcja kwasu azotowego(III) z wodą. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy, zapisują równania reakcji i wyjaśniają przebieg reakcji z podaniem sprzężonych par.

  6. Nauczyciel zadaje uczniom polecenie: Udowodnij, że jon HSOIndeks dolny 3Indeks górny -jest związkiem amfiprotycznym. Chętny uczeń podchodzi do tablicy, zapisuje równanie reakcji chemicznej i wyjaśnia dlaczego ten jon jest jonem amfiprotycznym.

  7. Nauczyciel ponownie wyświetla pytanie zadane na początku lekcji. Prosi uczniów o to, by raz jeszcze udzielili na nie odpowiedzi, i wyświetla wyniki obu ankiet.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel prosi uczniów o skomentowanie wyniku ankiety. Prosi te osoby, których wynik różnił się za pierwszym i drugim razem, dlaczego najpierw podały inną odpowiedź. Z czego to wynikało? Czym się sugerowali? Uczniowie argumentują swoje wybory.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego dziś się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe zadania z e‑materiału – zestaw ćwiczeń.

Materiały pomocnicze:

  • K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.

  • L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna : cząsteczki, materia, reakcje, tłum. J. Kuryłowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Medium w sekcji „Film samouczek” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału w temacie „Teoria Brønsteda-Lowry'ego”.