Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Koncepcje narodu i czynniki narodotwórcze
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
1) przedstawia różne koncepcje narodu (polityczną i etniczno‑kulturową); charakteryzuje czynniki narodotwórcze i sprzyjające zachowaniu tożsamości narodowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie narodu;
porównuje różne koncepcje narodu;
charakteryzuje czynniki narodotwórcze;
omawia pojęcie tożsamości narodowej;
wskazuje czynniki sprzyjające jej zachowaniu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zapoznanie z tematem i celem zajęć.
2. Burza mózgów – zespół klasowy zastanawia się, czym jest naród. Propozycje uczniów są zapisywane na tablicy w postaci mapy myśli, na ich podstawie zostanie przygotowana notatka z lekcji dotycząca narodu.
Faza realizacyjna
1. Omówienie przez nauczyciela pojęcia naród i podanie czynników sprzyjających powstaniu narodu.
2. Przedstawienie koncepcji genezy narodu – zespół klasowy analizuje porównanie myślenia o narodzie w koncepcji etniczno‑kulturowej i politycznej na podstawie widźetu zamieszczonego w lekcji.
3. Rozmowa nauczająca na podstawie prezentacji multimedialnej o czynnikach narodotwórczych. Analiza poszczególnych czynników i ich znaczenia dla powstania narodu.
4. Zjawisko tożsamości narodowej – analiza tekstu źródłowego przez klasę i próba zdefiniowania, czym jest tożsamość narodowa oraz jakie jest jej znaczenie dla zachowania świadomości narodowej przez naród.
5. Podsumowanie zajęć – wskazanie, jak należy pielęgnować tożsamość narodową i jakie są elementy, które ją utrwalają.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie notatki z lekcji, która zawiera podsumowanie zajęć.
2. Wykonanie ćwiczeń do prezentacji.
Praca domowa:
Wykonanie w domu ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Paweł Kmiecik, Tożsamość narodowa i patriotyzm współczesnych Polaków, nowastrategia.org.pl.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku, prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja może być materiałem powtórkowym do lekcji lub sprawdzianu wiadomości.