Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1ONhWES7ZQ111
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.
Tożsamość narodowa to… Możliwe odpowiedzi: 1. świadomość poczucia odrębności od innych narodów., 2. przekonanie o przynależności do narodu., 3. silna solidarność narodowa., 4. chęć posiadania wielu obywatelstw.
11
Ćwiczenie 2
R1b7YfkMyylAG
Zdefiniuj pojęcie narodu. (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3
Ru7tfabzOlElC
Zaznacz te spośród wymienionych stwierdzeń, które odnoszą się do etniczno-kulturowej koncepcji narodu. Możliwe odpowiedzi: 1. Naród to wspólnota etniczna lub kulturowa., 2. Naród jest wspólnotą polityczną., 3. Pojęcia narodu i państwa oraz narodowości i obywatelstwa są często utożsamiane ze sobą., 4. Wspólnota językowo-kulturalna z czasem przekształca się w naród, a ten następnie w państwo.
21
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj polecenie.
R39cqbG45re2s
Źródło: domena publiczna.
RwC1L0jffkM7R
Wyjaśnij, jaki charakter ma przedstawiony na zdjęciu budynek i z czym – w kontekście kultury narodowej – może się kojarzyć. (Uzupełnij).

Materiał źródłowy do ćwiczeń nr 4–5.

Źródło I

RU1QWLZrU8wjC2
Karta Polaka – wzór.
Źródło: domena publiczna.

Źródło II

1
Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka

Art. 2.1. Karta Polaka może być przyznana osobie, która deklaruje przynależność do Narodu Polskiego i spełni łącznie następujące warunki:  
1) wykaże swój związek z polskością przez przynajmniej podstawową znajomość języka polskiego, który uważa za język ojczysty, oraz znajomość i kultywowanie polskich tradycji i zwyczajów;  
2) w obecności konsula Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej „konsulem”, lub w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 4 – wojewody albo wyznaczonego przez niego pracownika, złoży pisemną deklarację przynależności do Narodu Polskiego;  
3) wykaże, że jest narodowości polskiej lub co najmniej jedno z jej rodziców lub dziadków albo dwoje pradziadków było narodowości polskiej, albo przedstawi zaświadczenie organizacji polskiej lub polonijnej potwierdzające aktywne zaangażowanie w działalność na rzecz języka i kultury polskiej lub polskiej mniejszości narodowej przez okres co najmniej ostatnich trzech lat;  
4) złoży oświadczenie, że ona lub jej wstępni nie repatriowali się lub nie zostali repatriowani z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, na podstawie umów repatriacyjnych zawartych w latach 1944–1957 przez Rzeczpospolitą Polską albo przez Polską Rzeczpospolitą Ludową z Białoruską Socjalistyczną Republiką Radziecką, Ukraińską Socjalistyczną Republiką Radziecką, Litewską Socjalistyczną Republiką Radziecką i Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich, do jednego z państw będących stroną tych umów.

c1 Źródło: Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka, dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl [dostęp 31.07.2020 r.].
21
Ćwiczenie 5
R1Tfcb0L6btEl
Wyjaśnij, dlaczego Kartę Polaka początkowo mogli otrzymać tylko mieszkańcy byłego ZSRS mający polskie pochodzenie. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
RR0q0iHRQFwS6
Oceń, czy Karta Polaka jest dokumentem budującym tożsamość narodową osób, którym została przyznana. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z wykresami i wykonaj polecenia.

RorZEm2L1UNdM
Wyjaśnij rolę wydarzeń historycznych, takich jak powstanie warszawskie, dla utrzymywania tożsamości narodowej. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z wykresem i wykonaj ćwiczenie.

R1PI91kVkMe17
Wykres kolumnowy. Skąd przede wszystkim masz wiadomości o powstaniu warszawskim?. Lista elementów: 1. zestaw danych:źródło: ze szkołyodsetek: 462. zestaw danych:źródło: z gazet oraz radia i telewizjiodsetek: 253. zestaw danych:źródło: z filmówodsetek: 84. zestaw danych:źródło: z książekodsetek: 65. zestaw danych:źródło: z internetuodsetek: 66. zestaw danych:źródło: z opowiadań osób interesujących się powstaniemodsetek: 47. zestaw danych:źródło: z opowiadań osób biorących udział w powstaniuodsetek: 18. zestaw danych:źródło: z Muzeum Powstania Warszawskiegoodsetek: 19. zestaw danych:źródło: z imprez rocznicowychodsetek: 110. zestaw danych:źródło: z innych źródełodsetek: 1
Oprac. na podst.: Pamięć o powstaniu warszawskim, Komunikat z badań CBOS, nck.pl, 31.07.2019 [online, dostęp: 1.04.2020].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1AkjWomTFQ2P1
Rozstrzygnij, czy na podstawie wykresu można stwierdzić, że Polacy interesują się historią swojego kraju i sami szukają informacji o ważnych wydarzeniach. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku

W trosce o byt i przyszłość naszej Ojczyzny, odzyskawszy w 1989 roku możliwość suwerennego i demokratycznego stanowienia o Jej losie, my, Naród Polski – wszyscy obywatele Rzeczypospolitej, zarówno wierzący w Boga będącego źródłem prawdy, sprawiedliwości, dobra i piękna, jak i nie podzielający tej wiary, a te uniwersalne wartości wywodzący z innych źródeł, równi w prawach i w powinnościach wobec dobra wspólnego – Polski, wdzięczni naszym przodkom za ich pracę, za walkę o niepodległość okupioną ogromnymi ofiarami, za kulturę zakorzenioną w chrześcijańskim dziedzictwie Narodu i ogólnoludzkich wartościach, nawiązując do najlepszych tradycji Pierwszej i Drugiej Rzeczypospolitej, zobowiązani, by przekazać przyszłym pokoleniom wszystko, co cenne z ponad tysiącletniego dorobku, złączeni więzami wspólnoty z naszymi rodakami rozsianymi po świecie, świadomi potrzeby współpracy ze wszystkimi krajami dla dobra Rodziny Ludzkiej, pomni gorzkich doświadczeń z czasów, gdy podstawowe wolności i prawa człowieka były w naszej Ojczyźnie łamane, pragnąc na zawsze zagwarantować prawa obywatelskie, a działaniu instytucji publicznych zapewnić rzetelność i sprawność, w poczuciu odpowiedzialności przed Bogiem lub przed własnym sumieniem, ustanawiamy Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej jako prawa podstawowe dla państwa
oparte na poszanowaniu wolności i sprawiedliwości, współdziałaniu władz, dialogu społecznym oraz na zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot.
Wszystkich, którzy dla dobra Trzeciej Rzeczypospolitej tę Konstytucję będą stosowali, wzywamy, aby czynili to, dbając o zachowanie przyrodzonej godności człowieka, jego prawa do wolności i obowiązku solidarności z innymi,
a poszanowanie tych zasad mieli za niewzruszoną podstawę Rzeczypospolitej Polskiej.

c2 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku, 1.07.2015 r., dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 10.02.2020 r.].
RiQVBPm04ql0L
Wymień czynniki narodowotwórcze, do których odwołują się twórcy Konstytucji RP w jej preambule. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Paweł Kmiecik Tożsamość narodowa i patriotyzm współczesnych Polaków

Poruszana przez Autora problematyka znalazła także odzwierciedlenie w aktualnie obowiązującej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego z 2014 roku, która zastąpiła mocno zdezaktualizowany dokument z 2007 roku. Jak podkreślają jej twórcy, jednym z zasadniczych działań społecznych w sferze bezpieczeństwa powinna być ochrona i umacnianie tożsamości narodowej. W art. 95 wspomnianego dokumentu czytamy: „Ważnym zadaniem państwa jest zachowanie tożsamości narodowej poprzez pielęgnowanie kultury narodowej oraz ciągłości historycznej i pokoleniowej. Konieczna jest nie tylko ochrona dziedzictwa kulturowego i tożsamości narodowej, ale też wydobywanie tkwiącego w nich potencjału rozwoju i budowy nowoczesnego państwa. Działania w tym zakresie będą więc ukierunkowane na zapewnienie powszechnego i równego dostępu do kultury, aktywizację kapitału społecznego, a w jego ramach wzmacnianie postaw patriotycznych oraz aktywnego i świadomego obywatelstwa. Służyć temu będzie ochrona samego dziedzictwa narodowego i jego cyfryzacja, otwarty dostęp do jego zasobów, rozwój edukacji obywatelskiej i kulturalnej w kształceniu ogólnym oraz wsparcie potencjału stowarzyszeń i organizacji pozarządowych zajmujących się tą problematyką”.

c3 Źródło: Paweł Kmiecik, Tożsamość narodowa i patriotyzm współczesnych Polaków, 21.09.2016 r., dostępny w internecie: nowastrategia.org.pl [dostęp 12.05.2020 r.].
R1MaWC1WnhSfg
Wyjaśnij, w jaki sposób państwo polskie ochrania i umacnia tożsamość narodową. (Uzupełnij).