Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Które metale nazywamy szlachetnymi i dlaczego?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

2) opisuje podstawowe właściwości fizyczne metali i wyjaśnia je na podstawie znajomości natury wiązania metalicznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia metale szlachetne;

  • porównuje metale szlachetne pod względem ich właściwości;

  • oblicza zawartość czystego złota w jego stopie;

  • projektuje doświadczenie oczyszczania srebrnego przedmiotu.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna‑operacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda lekcji odwróconej;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących;

  • film edukacyjny;

  • quiz;

  • technika gadająca ściana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i odstępem do internetu/tablety, smartfony;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przed lekcją:

Metoda lekcji odwróconej. Uczniowie oglądają w domu film edukacyjny nt. metali szlachetnych. Uczniowie sporządzają w zeszytach notatkę w odniesieniu do treści filmu oraz wykonują polecenia zawarte w medium.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zainteresowanie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: jak określa się wyjątkowość rzeczy? Czy w chemii coś jest wyjątkowe? Co stanowi o wyjątkowości metali szlachetnych?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów – które metale nazywamy szlachetnymi i dlaczego te?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel losowo dzieli uczniów na osiem grup, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Każda grupa ma za zadanie przygotować zwięzłą notatkę na temat jednego metalu szlachetnego (nauczyciel przypisuje uczniom metale). W notatce uczniowie muszą zawrzeć: symbol metalu, konfigurację elektronową, temperaturę topnienia, potencjał standardowy, zastosowanie, przykłady związków, jakie tworzy metal, minerały, w których występuje, procentowa zawartość na Ziemi, jak działają na dany metal kwasy. Po zakończonej pracy, chętne osoby z grup prezentują efekty pracy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.

  2. Nauczyciel przeprowadza quiz wśród uczniów w celu sprawdzenia ich uwagi podczas tworzenia i odczytywania informacji.
    Przykładowe pytania w quizie:

  • Który z metali szlachetnych jest najrzadszy?

  • Jaki metal szlachetny nie ulega działaniu wody królewskiej?

  • Jaki metal szlachetny ulega działaniu wody królewskiej?

  • Który z metali tworzy siarczki?

  • Który z metali tworzy kwas?

  • Który z metali tworzy wodorotlenek?

  • Sylwanit to minerał zawierający metal szlachetny o nazwie?

  • Jaki minerał zawiera platynę?

  1. Eksperyment chemiczny. Nauczyciel wyznacza chętnych uczniów do przeprowadzenia doświadczenia, którego celem jest pokazanie, jaka jest różnica między metalami nieszlachetnymi, a szlachetnymi.

  2. Przykład: można wrzucić złotą obrączkę do kwasu solnego, w efekcie nic się nie wydarzy, natomiast wrzucenie wiórek magnezu do kwasu solnego już zaowocuje reakcją.
    Mg + 2 HCl → MgCl 2  + H 2
    Au + HCl → reakcja nie zachodzi
    Inny przykład to porównanie reaktywności srebra i miedzi.
    Cu + 2 AgNO 3 → Cu(NO 3 ) 2 + 2 Ag
    Ag + Cu(NO 3 ) 3 → reakcja nie zachodzi

  3. Uczniowie obserwują, wyciągają wnioski i zapisują odpowiednie równanie reakcji na tablicy i w zeszytach.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając pytania. Nauczyciel może również przygotować quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot! lub Quizizz z zastosowaniem smartfonów/tabletów. Przykładowe pytania: Jakie znasz pierwiastki chemiczne zaliczane do platynowców? Do jakiej grupy chemicznej zaliczane jest srebro i złoto? Jakie muszą być spełnione warunki, żeby platynowce zareagowały na obecność siarki czy fosforu? Z jakimi kwasami reagują platynowce? Czy platyna tworzy tlenki? Do czego wykorzystuje się rod? Jakie zastosowanie ma osm? Jakie jest zastosowanie srebra i złota?

  2. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Co sprawiało mi trudności...

  • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny może pozwolić uczniom na utrwalenie wiedzy z tego zakresu. Może być wykorzystany również przez uczniów do uzupełnienia luk kompetencyjnych, którzy byli nieobecni na lekcji. Wiadomości zawarte w filmie uczniowie mogą wykorzystać do pracy w grupach.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie znasz pierwiastki chemiczne zaliczane do platynowców?

  • Do jakiej grupy chemicznej zaliczane jest srebro i złoto?

  • Jakie muszą być spełnione warunki, żeby platynowce zareagowały na obecność siarki czy fosforu?

  • Z jakimi kwasami reagują platynowce?

  • Czy platyna tworzy tlenki?

  • Do czego wykorzystuje się rod?

  • Jakie zastosowanie ma osm?

  • Jakie jest zastosowanie srebra i złota?

  1. Nauczyciel przygotowuje:

  • mazaki, arkusze papieru A3, masę wielokrotnie klejącą.

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Doświadczenie chemiczne:

Sprzęt i szkło laboratoryjne: probówki, zlewka, statyw do probówek.

Odczynniki chemiczne: wióry magnezowe, złota obrączka, miedź, srebro, azotan(V) srebra(I), azotan(V) miedzi(II).