Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Życie i twórczość François Villona
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje fragmenty utworów średniowiecznego pisarza;
wymienia główne motywy jego twórczości;
omawia związki utworów Villona z epoką, w której żył.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
collage;
plakat.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi jedną grupę uczniów o przygotowanie prezentacji cech poezji średniowiecznej i renesansowej (tematyka, motywy, fascynacje, wyraz światopoglądu epoki). Prezentacje mogą zostać uzupełnione o wizualizację symboli i motywów obecnych w poezji i sztuce obu epok (technika collage).
Druga grupa uczniów przygotowuje prezentację multimedialną na temat życia i twórczości Villona wzbogaconą o elementy ilustracyjne.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Następnie prosi uczniów o prezentacje zadania domowego. Po obejrzeniu kilku z nich, nauczyciel, nawiązując do prezentacji, zaznacza, że utwór Wielki Testament Villona – poety późnego średniowiecza – stanowił zapowiedź tendencji renesansowych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie, korzystając z przeczytanego materiału oraz notatek wykonanych w domu, przygotowują wspólnie w klasie plakat związany z życiem i twórczością Françoisa Villona. Na dużym arkuszu papieru wymieniają (nieliczne) dzieła twórcy i wskazują ważne fakty z jego biografii, które wpłynęły na jego twórczość. Pokazują również, w jaki sposób biografia poety wpłynęła na wielowymiarowość dzieła Wielki Testament.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook” i wykonują zamieszczone tam polecenia. Wybrana osoba odczytuje wypowiedź, inni uczniowie uzupełniają, a nauczyciel komentuje.
Nauczyciel za pomocą rzutnika udostępnia uczniom galerię zdjęć interaktywnych. Wspólnie w klasie wykonują oba polecenia z tej sekcji. Natomiast ćwiczenia uczniowie wykonują indywidualne.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie, jakie są najważniejsze fakty z życia i twórczości Villona. W ramach podsumowania uczniowie tworzą mapę,
na której znajdą się wspomniane przez uczniów elementy. Nauczyciel uzupełnia informacje, jeśli sytuacja tego wymaga.
Praca domowa:
Zastanów się, w jakim stopniu postać Villona – poety o burzliwym życiu, łotra i banity – kształtuje pewien wzorzec artysty, który pojawia się na przestrzeni epok. Napisz wypowiedź na ten temat.
Materiały pomocnicze:
Jacques Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1995.
Arcydzieła francuskiego średniowiecza, tł. Tadeusz Boy-Żeleński, Anna Tatarkiewicz, Warszawa 1968.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się
do lekcji powtórkowej.