Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Podstawowe pojęcia genetyki klasycznej

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VII. Genetyka klasyczna.
1. Dziedziczenie cech. Uczeń:
1) przedstawia znaczenie badań Mendla w odkryciu podstawowych praw dziedziczenia cech;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIV. Genetyka klasyczna.
1. Dziedziczenie cech. Uczeń:
2) przedstawia znaczenie badań Mendla w odkryciu podstawowych praw dziedziczenia cech;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przedstawisz znaczenie badań Mendla w odkryciu podstawowych praw dziedziczenia cech.

  • Wyjaśnisz podstawowe pojęcia genetyki klasycznej.

  • Wyróżnisz różne rodzaje genów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z filmem samouczkiem;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Podstawowe pojęcia genetyki klasycznej”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 (polegającego na przyporządkowaniu sposobu dziedziczenia do odpowiedniego przykładu) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Może wyświetlić odpowiedzi uczniów na tablicy interaktywnej. Prosi wybranego ucznia o uzasadnienie swojego rozwiązania.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Film samouczek”). Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem udostępnionym przez nauczyciela, a następnie rozwiązują polecenie nr 1: „Na postawie filmu określ różnice między allelem dominującym i allelem recesywnym. W odpowiedzi uwzględnij pojęcia: homozygota i heterozygota”.

  2. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Zespoły losują po sześć kartek z zagadnieniami (zob. materiały pomocnicze). Zadaniem grup jest ułożenie pytań do wylosowanych zagadnień. Każda grupa zadaje pytania dla dwóch pozostałych grup. Za poprawne udzielenie odpowiedzi grupa otrzymuje 1 punkt. Wygrywa grupa, która zdobędzie największą liczbę punktów.

  3. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym mają ocenić, czy II prawo Mendla jest prawdziwe w świetle chromosomowej teorii dziedziczenia) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

  4. Uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych ćwiczenie 7 (w którym mają na podstawie informacji o dziedziczeniu barwy oczu u ludzi wypisać możliwe fenotypy i genotypy oraz wskazać prawdopodobieństwo wystąpienia jasnych oczu u potomków dwóch osób będących heterozygotami pod względem tej cechy), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Po jego wykonaniu następuje omówienie rezultatów na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, podzieleni na trzy grupy, otrzymują rozsypankę (zob. materiały pomocnicze) i układają ją. Następnie wybrane osoby odczytują utworzone definicje, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność ułożenia swojej rozsypanki.

  2. Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 2 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Dla chętnych: Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Film samouczek”..

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

RJaRjObLQjnen

Załącznik 1. Zagadnienia dla grup (faza realizacyjna).
Plik PDF o rozmiarze 68.07 KB w języku polskim
RhLIBSEo2gz8C

Załącznik 2. Pojęcia i definicje (faza podsumowująca).
Plik PDF o rozmiarze 75.30 KB w języku polskim

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Film samouczek” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu i utrwaleniu wiedzy uczniów.